آزمایش‌های چکاپ کامل بدن مردان

آزمایش‌های چکاپ کامل بدن مردان بطور منظم بهتر از عدم انجام آن‌هاست. ترس یکی از عواملی است که مردان را از انجام چکاپ کامل باز می‌دارد. دومین مسئله‌ای که باعث شده مردان نسبت به انجام چکاپ بی‌اهمیت باشند مشغله‌ی کاری آن‌هاست.

لیست آزمایش‌های چکاپ کامل بدن مردان

ما در این مقاله لیست آزمایش‌های چکاپ کامل آقایان را معرفی کرده‌ایم:

آزمایش دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که هر دوجنس را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو لازم است که بعد از سن ۴۵ سالگی بطور منظم قندخون ناشتا و میزان هموگلوبین A1C  از طریق آزمایش خون بررسی شود.

آزمایش کلسترول

با افزایش کلسترول خون، خطر ایجاد پلاک در عروق هم افزایش می‌یابد و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل توصیه می شود که بعد از ۲۰‌سالگی هر ۵ سال یکبار میزان کلسترول خون خود را اندازه گیری نمایید.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل بروز سکته قلبی و مغزی می‌باشد. از این رو باید با چکاپ منظم فشار خون خود از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کنید.

بررسی سلامت قلب

برای بررسی سلامت قلب باید فشارخون، کلسترول خون و BMI را همیشه کنترل کنید. همچنین با استفاده از الکتروکاردیوگرافی می‌توانید سلامت قلب خود را بررسی کنید.

بررسی عملکرد کبد

برای تشخیص اختلالات کبدی از جمله هپاتیت باید بطور مرتب آزمایش خون بدهید و فاکتور‌های بیلیروبین، آنزیم‌های کبدی بخصوصSGPT،SGOT و آلبومین را بررسی کنید.

بررسی عملکرد تیرویید

TSH، T3و T4 از جمله فاکتورهای مهم در بررسی سلامت تیروئید هستند. که هر کدام از این‌ها یک مقدار مشخص دارند و در صورت اختلال در مقدار آن‌ها فرد دچار کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌شود.

بخوانید
روش انجام تزریقات عضلانی بدون درد در منزل

بررسی عملکرد کلیه

عملکرد کلیه‌ها را از طریق آنالیز ادرار، اندازه گیری اوره( BUN )  و کراتینین ( Cr )  بررسی می‌کنند. افرادی که مبتلا به کم کاری کلیه، دردها و عفونت‌های کلیوی و دیالیز کلیه هستند باید بطور مرتب آزمایش خون بدهند.

بررسی الکترولیت‌های خون

برای بررسی الکترولیت‌های خون باید سدیم، پتاسیم و کلسیم خون را از طریق آزمایش خون اندازه بگیرید.

بررسی اسیداوریک خون

این آزمایش برای کسانی که ممکن است به نقرس یا سنگ کلیه مبتلا باشند تجویز می‌شود.

آزمایش CRP

این آزمایش مربوط به بررسی وجود التهاب در بدن افراد، قبل از بروز بیماری است.

بررسی میزان مواد معدنی خون

این آزمایش برای کودکان، افراد سالخورده و بانوان در سنین و شرایط خاصی که دچار اختلالات هستند، انجام می‌گیرد.

بررسی میزان ویتامین‌ها در بدن

میزان ویتامین‌های موجود در بدن را از طریق آزمایش خون بررسی می‌کنند. بررسی ویتامین  D برای جذب کلسیم، پوکی استخوان، بررسی اختلالات سوء جذب، مطالعات و بررسی سرطان ها ازجمله سرطان پانکراس و سرطان کولون لازم است. همچنین برای دانستن نوعی کم‌خونی و بعضی اختلالات سیستم گوارشی ویتامینB12  را بررسی می کنند.

بررسی سلامت دندان و لثه

برای بررسی سلامت دندان‌ها و لثه‌ی خود باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید.

آزمایش سرطان روده بزرگ(کولونوسکوپی)

یکی از مشکلات شایع در سنین بالای ۵۰ سال، ابتلا به سرطان روده بزرگ است. به همین دلیل به افراد (خانم‌ها و آقایان) بالای ۵۰‌سال و افراد جوان‌تری که خطر بروز این بیماری در خانواده آنها بالا است، توصیه می شود که حتما تست کولونوسکوپی را انجام دهند.

بخوانید
دیابت نوع ۱ چیست ؟

بررسی سلامت پوست

وجود هرگونه لک و قرمزی روی پوست می‌تواند نشانه‌ی سرطان پوست باشد. به همین دلیل لازم است که هر چند وقت یک‌بار به پزشک متخصص مراجعه کرده و وضعیت سلامت پوست خود را بررسی کنید.

بررسی سلامت چشم

یکی  از راه‌های بررسی سلامت چشم تست آب سیاه چشم است. تست آب سیاه چشم یکی از تست هایی است که برای پیشگیری از کوری و مشکلات چشمی توصیه می شود.

بررسی سلامت پروستات

امروزه سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در میان آقایان است. پزشکان متخصص در این عرصه معتقدند که آقایان  از سن ۴۰‌سالگی به بعد باید هرسال یکبار تست پروستات بدهند.

آزمایش STD

آقایان می‌توانند از طریق آزمایشSTD بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی از جمله سیفلیس، کلامیدیا، ایدز(HIV)  را مشخص کنند.

سخن آخر

در نهایت به مردان توصیه می‌شود که در جهت حفظ سلامتی خود به آزمایش‌های گفته شده توجه کنند و بطور منظم آن‌ها را انجام دهند؛ چراکه انجام به موقع چکاپ کامل در تشخیص به موقع بیماری کمک کرده و همچنین سبب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های درمان می‌شود.

برای انجام چکاپ کامل مردان در منزل می‌توانید اینجا را کلیک نمایید.

پیام بگذارید