ایست قلبی و تنفس :

در موارد ایست قلبی و یا تنفسی،اولین بار و مهمترین اقدام ، برقراری مجدد تنفس و گردش خون برای رساندن اکسیژن کافی به مغز است و انجام عملیات CPR این هدف را تامین می کند.دستگاه های عصبی مرکزی،قلب و تنفس در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگز قرار دارند و آسیب اولیه به یکی از آنها می تواند باعث اختلال عملکرد دو دستکاه دیگر شود که در این مورد باید اقدام به عملیات CPRنمود. به عنوان مثال این حالت ممکن است در حملات شدشد قلبی و ایست قلبی،غرق شدگی،برق گرفتگی،خفگی و مسمومیت های دارویی پیش بیاید.

همچنین ضربه مغزی که در آن مراکز تنفس و یا قلب در بصل النخاع دچار آسیب شده باشند می تواند ایست قلبی و یا تنفسی را در پی داشته باشد.(توجه داشته باشید که اگر مناطق مذکور در نتیجه ضربه مغزی آسیب نذیذه باشند،تنها بیهوشی عارض می شود و ایست قلبی-تنفسی وجود نخواهد داشت).

در بسیاری از موارد مصدوم بیهوش است ولی تنفس و ضربان قلب او ظبیعی است که در این مورد نباید عملیات CPR را انجام داد.اما توجه داشته باشید که در یک مصدوم بیهوش عضلات شل می شوند.علاوه بر آن مکانیسم های دفاعی بدن(مانند سرفه)نیز مختل می شوند.بنابراین ممکن است ترشحات و استفراغ وارد راه هوایی و آن زا مسدود کنند.

همچنین ممکن است زبان به عقب متمایل شده و راه هوایی را بیندد.بنابراین یک مصدوم بیهوش با تنفس و ضربان قلب طبیعی،پس از مدتی به هر یک از علل فوق می تواند دچار ایست قلبی-تنفسی شود.

چند ثانبه چس از ایست قلبی تنفسی آسیب به سلول های مغز شروع می شود و نبودن اکسیژن پس از ۳-۵ دقیقه سلول های مغز را دچار آسیب برگشت ناپذیز و مرگ می کند.بنابراین در این مصدومین برای به حداقل رساندن آسیب مغزی انجام CPR در ۳-۵ دقیقه اول پس از ایست قلبی -تنفسی از اهمیت حیاتی برخوردار است و این مدت را زمان طلایی می گویند.

توجه: علاوه بر آن چه که توضیح داده شد،حتی در مصدومی که احتمال می دهیم به مدت طولانی دچار وقفه قلبی-تنفسی بوده است،CPRضروری است مگر یک پزشک مرگ او را تایید کند.

روش های اولیه نجات زندگی را باید آنقدر ادامه دهیم تا:

۱-تنفس و نبض منظم برقرار شود.

۲-شخض ماهر دیگری عهده دار این کار شود.

۳-پزشک مرگ او را تایید کند.

مراحل احیاء قلبی-ریوی CPR:

قبل از هر اقدامی باید مطمئن شوید که مصدوم واقعا بیهوش است.او را صدا بزنید و شانه هایش را تکان دهید. اگر عکس العمل مشاهده نشد به صدای بلند کمک بخواهید و به سرعت ABCرا کنترل کنید:

A :راه هوایی را باز کنید.

B :تنفس کافی را برقرار کنید.

C :گردش خون کافی را در رگ ها برقرار نمایید.

شرح مراحل مختلف ABCبه قرار زیر است:

باز کردن راه هوایی :

راه های هوایی ، ریه ها را به فضای خارج مرتبط می کنند و انسداد آن ها پس از ۱تا۲دقیقه منجر به بیهوشی خواهد شد.در صورت انسداد کامل مجاری هوایی صدای تنفس به گوش نمی رسد اما در انسداد ناقص به علت عبور از مجاری تنگ شده ممکن است صدای خرخر،قلقل مایع یا سوت به گوش برسد.همچنین در هریک از ۲ حالت فوق صورت و لب های مصدوم کبود می شود (سیانوز) مجاری هوایی می توانند یه هر یم از علل زیر تنگ یا مسدود شود:

۱-به عقب برگشتن زبان و قرارگرفتن آن در برابر گلو (شایعترین علت)

۲-اجسام خارجی

۳-آسیب به مجاری هوایی

۴-خم شدن سر به جلو می تواند به طور نسبی راه هوایی را تنگ کند.

باز کردن راه هوایی به روش های زیر انجام میگیرد :

۱-دست خود را زیر گردن و دست دیگر را روی پیشانی مصدوم قرار دهید و سر او را به سمت عقب خم کنید،این کار با کشیدن سر و گردن راه تنفس را باز می کند.

بخوانید
کرونا، لخته‌خون و واکسیناسیون

۲-دست خود را از زیر گردن او بیرون آورده و چانه را بالا بکشید.با این کار زبان در جلو قرارمی گیرد.توجه داشته باشید که دهان مصدوم باید نیمه باز باشد(نه زیاذ بسته باشد نه زیاد باز)همچنین مراقب باشید انگشتان نسج نرم زیر چانه را محکم فشار ندهید،چون ممکن است راه هوایی بسته شود.

اگذ به آسیب ستون مهره گردنی مشکوک هستید ،نباید روش های فوق را انجام دهید.چون خم کردن گردن سر به عقب می تواند باعث آسیب یا قطع کامل نخاع شده و فلج گامل نخاع شده و فلج کامل یا مرگ مصدوم را در پی داشته باشد.بنابراین از تکنیک باز کردن راه هوایی در مورد بیماران صدمه نخاعی استفاده میکنیم.

راه هوایی را پاک کنید،وضعیت تنفس زا بررسی کنید اگر به برقراری تنفس شک دارید،وقتتان را تلف نکنید.به سرعت تنفس مصنوعی را شروع کنید.اگر مصدومی تنفس می کند ولی تنفس او دچار مشکل است،میتوانید با انجام انفس مصنوعی به او کمک کرد.اما تا زمانی که ضزبان قلب هر چند به طور ضعیف و نا منظم ادامه دارد.هرگز نباید اقدام به کمپرس قلب کنید،چون این کار ممکن است ایست کامل قلبی را در پی داشته باشد.

بنابرابن قبل از شروع کمپرس قلب ،باید کاملا مطمئن شوید که قلب ضربان ندارد بدین منظور از نبض سرخرگی کاروتید استفاده کنید.

کمپرس قلب :

هدف از کمپرس(ماساژ) قلب به جریان انداختن حون در عروق خونی است برای انجام یک کمپرس قلبی موفق باید نحوه قرارگیری مصدوم ،محل اعمال فشار،. نحوه اعمال فشار درست باشد.(۱۰۰بار در دقیقه)

تا زمانی که تیم پزشکی برسد و ویزیت پزشک در محل انجام و اقدامات تخصصی انجام نشده به احیاء قلبی و تنفسی ادامه دهید، پس از انجام ویزیت تیم پزشکی دستورات لازم در خصوص رگ گیری و وصل سرم بر بالین بیمار صادر و پرستار و پزشک همزمان با احیاء قلبی و تنفسی امور تزریق سرم و دارو ها را انجام خواهند داد.

امیدوارم مطالب فوق در جهت یادگیری شما عزیزان موثر بوده باشد و بتوانید در مواجهه با مصدومین و بیماران بهترین اثر بخشی را داشته باشید.

احیای قلبی ریوی پیشرفته

احیای قلبی ریوی نام پزشکی دارد که CPR نیز می گویند، که به طور کلی منظور از انجام این کار، اقداماتی است که توسط افراد آگاه و متبحر در زمینه که برای بازگرداندن حالت حیاتی دو عضو حیاتی و مهم بدن که قلب و ریه می باشد و رساندن خون و اکسیژن به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی، است که این کار بسیار مهم و نیاز مند تخصص بالا می باشد چرا که در صورت آسیب رسیدن به قلب و ریه ممکن است فرد نتواند به حیات خود ادامه دهد.
با طور کلی احیای قلبی ریوی به دو صورت قابل اجرا است که بسته به شرایط و تشخیص پزشک متخصص یکی از این روش ها انجام می شود.
این دو روش شامل:

۱- روش پایه ای که منظور حمایت کردن از حیات انجام می شود و به نام پزشکی BLS معروف است.

۲- روش پیشرفته است که اقدامات پیشرفته تر و همین طور تجهیزات بهتری در این روش انجام و به کار گرفته می شود و به نام پزشکی ALS معروف می باشد.
از این دو روش بسته به شرایط جسمانی بیمار درمان صورت می گیرد و در مواقع شدید و حاد از اقدامات دومی استفاده می شود. هم چنین در مواقعی که شرایط خیلی حاد نبود میعمولا از سی پی آر پایه استفاده می کنند که بدون هیچ تجهیزاتی انجام می شود و تنها به کمک دست است.
این روش اگر کاملا صحیح و دقیق انجام شود می تواند فرد را از مرگ نجات دهد، تا این حد می تواند کاربردی باشد البته اگر دست در جایگاه مناسب باشد.
در هنگام ایست قلبی استفاده از این اقدامات ذکر شده بسیار مهم و البته کاربردی است که به طور کلی ایست قلبی به دلایل مختلفی ایجاد می شود که برخی از این دلایل شامل موارد زیر می باشد:

بخوانید
کورتیزول در آزمایش خون

۱- بیماری های قلبی و گرفتگی هایی در ناحیه ی رگ های قلبی عروقی.

۲- بیماری های تنفسی که وقتی تنفس به خوبی انجام نشود اکسیژن به صورت نامرتب به اعضای می رسد به خصوص اعضای مهم که قلب و نغز است و در نهایت ایست قلبی و یا سکته ی قلبی و مغزی ایجاد می شود.

۳- انسداد و گرفتگی در نواحی راه هوایی که ورود و خروج اکسیژن صورت می گیرد.

۴- انواع مسمومیت هایی که توسط داروها ممکن است ایجاد شود و یا مسمومیت با مواد مخدر هم امکان ایست قلبی را ایجاد می کند.

۵- و در نهایت در اثر ایجاد برخی حوادث ناگهانی از جمله برق گرفتگی، غرق شدن و …

احیای قلبی ریوی پیشرفته

این موارد اگر اتفاق بیفتد و به سرعت توسط پزشک و پرستارانی که در قسمت اورژانس هستند پیگیری شود قابل درمان و جبران خواهد بود اما در برخی شرایط هم کار از کار می گذر و فرد جان خود را از دست می دهد که بسیار شرایط ناخوشایندی خواهد بود. به همین دلیل لازم است تمام افراد آموزش های لازم را در خصوص cpr پایه ببینند چرا که اگر فرد دچار ایست قلبی شد تا زمان رسیدن اورژانس بتواند احیایی صورت بگیرد و بیمار از خطر مرگ نجات یابد و هم چنین در این شرایط شانس زنده ماندن بیمار هم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
و اما بپردازیم به این که این احیا به چه صورت انجام می شود. لازم به ذکر است که وقتی خونرسانی به قسمت های مختلف بدن کاهش یابد و حتی متوقف شود، فعالیت عضله ای قلب هم به طور طبیعی متوقف می شود و در این شرایط قلب دچار ایست می شود که در این شرایط احیا باید صورت بگیرد و اگر دی اقدام شود به این معنی که ۵ دقیقه از ایست قلبی گذشته باشد به راحتی به مغز و ریه ها نیز آسیب می زند که این آسیب در برخی شرایط قابل جبران خواهد بود.
و اما اگر ۱۰ دقیقه از ایست بگذرد مغز آسیب کلی می بیند و به طور کل از بین می رود که در این شرایط فرد زنده بماند دچار مرگ مغزی می شود.

انجام به موقع احیای قلب نکته ی بسیار مهمی است چرا که با یک دقیقه تاخیر می تواند بیمار را به مرگ نزدیک کند. در دقایق اول لازم است از cpr پایه استفاده شود و افرادی که در این زمینه مهارت دارند این کار را انجام دهند.
و اما علائمی که نشان دهنده ی انجام cpr است شامل:

۱- از بین رفتن هوشیاری فرد که هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد.

۲- فرد تنفس نمی کشد و یا تنفس فرد بسیار نامرتب است که این مورد غیر طبیعی می باشد.

۳- و مورد مهم این که نبض به خوبی نمی زند و حتی ممکن است به مدت کوتاهی نبض فرد بیمار قطع شود.
در صورت مشاهده ی این علائم که بسیار معمول است به سرعت باید احیا انجام شود.

 

عوارض بعد از احیای قلبی ریوی

احیای قلبی ریوی به کمک cpr پایه انجام می شود و فرد را از خطر مرگ نجات می دهد اما عوارضی هم دارد که شامل موارد زیر می باشد:

بخوانید
پرستاری در منزل

۱- مورد اول این که اگر گرفتگی شدید در قلب باشد و عنل احیا صورت بگیرد، فیبریلاسیون رخ می دهد که در این شرایط پس از احیا ریتم قلب به طور نامرتبی خواهد بود.

۲- در انجام احیا فشار دست باید به اندازه ی مناسبی باشد چرا که اگر محکم تر از حد باشد به قفسه ی سینه می تواند آسیب برساند.

۳- و هم چنین برخی عوارض شایعی وجود دارد که شامل: حالت تهوع و استفراغ، دنده های شکسته که در اثر ضربات محکم ایجاد می شود، اتساع شکم می باشد.
یکی از شایع ترین عوارضی که پس از احیا مشاهده می شود استفراغ و داشتن حالت تهوع در بیمار است که در برخی مواقع بیمار تخلیه می کند اما در شرایط خطرناکی وقتی بیمار بیهوش است قدرت تخلیه را ندارد به همین دلیل به راه های تنفسی باز می گردد و در نهایت عفونت را در فرد ایجاد می کند.

عوارض بعد از احیای قلبی ریوی

۴- عوارض بعدی هم در خصوص آسیب مغزی است که می تواند خطرناک باشد چرا که ۵ دقیقه پی از ایست قلبی، آسیب رسیدن به مغز انجام می شود به این معنی که خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز متوقف می شود و هر یک دقیقه دیرتر آسیب بیش تری ایجاد می شود و در نهایت اگر از ده دقیقه بیش تر شود مغز دچار مرگ می شود.
در انجام احیا به طور کلی آسیب به مغز می رسد که این درصد می تواند کم باشد و یا زیاد باشد.
و اما در خصوص اتساعی که داخل شکم ایجاد می شود باید گفت که وقتی هوا داخل باشد و تنفسی صورت نگیرد هوا باقی می ماند و تهویه رخ نمی دهد در این حالت ریه تهویه را سخت تر انجام می دهند و هم چنین احتمال استفراغ هم افزایش می یابد.
و در نهایت پس از احیای قلبی ریوی که موفقیت آمیز است ممکن است فرد به طور کامل بهبودی اش را بدست آورد اما برخی دیگر هم چنان حالی ناخوشایند دارند که لازم است برای بهبودی سریعا به بیمارستان منتقل شوند.

 

علائم ایست قلبی و ریوی

به طور کلی ایست قلبی و ریوی علائمی ندارد اما در برخی موارد هم دارای علائم است که به وضوح ان علائم مشخص می باشد. از جمله این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مورداول احساس درد در قسمت قفسه ی سینه و قلب که این درد ممکن است کم و یا زیاد باشد.

۲- مورد دوم تنگی در نفس که فرد به طور مکرر و  نامرتب در نفس کشیدن مشکلاتی را دارد.

۳- احساس ضعف و بی حالی

۴- و در نهایت افزایش تپش قلب

که این علائم قبل از ایست قلبی ایجاد می شود و علائم خطرناک تر و جدی تری هم وجود دارد که به طور کلی در هنگام ایست قلبی ایجاد می شود و شدیدتر می باشند و شامل موارد زیر می باشد:

علائم ایست قلبی و ریوی

۱- مورد اول که مهم ترین است، بیهوش شدن بیمار است که فرد به طور کامل هوشیاری اش را از دست می دهد و ضربان قلبش تند می زند. البته لازم به ذکر است که همیشه ضربان قلب تند نیست در برخی مواقع ممکن است نامرتب بزند.

۲- مورد دوم تنگی نفس و داشتن سرگیجه سدید است که البته قبل از ایست قلبی ایجاد می شود.

۳- مورد سوم از دست تعادل و در نهایت افتادن بیمار است.
در این شرایط حتما لازم است ارژانس را خبر کنید تا برای بیمار ایست قلبی اتفاق ناگوارتری ایجاد نشود و بیمار احیا شود و ادامه ی درمانش اخل بیمارستان انجام شود.

پیام بگذارید