بخیه زدن در منزل

بخیه زدن در منزل

در زندگی روزمره اشیا تیزی وجود دارد که می تواند به طور ناگهانی به قسمتی از بدن شما برخورد کند و ببرد. این بریدن می تواند هم عمیق و هم سطحی باشد. زخم های سطحی که پس از گذر چند روز بسته و کامل خوب خواهند شد اما زخم های عمیق اگر به همان صورت باز بمانند ممکن است در اثر ورود آلودگی به داخل زخم، دچار عفونت شود.
عفونت در واقع برای بدن خوب نیست و اصلا تفاوتی نمی کند که کم باشد یا زیاد چرا که عفونت کم اگر پیگیری نشود کم کم زیاد خواهد شد و بدن را فرا می گیرد و سلامت فرد را به خطر می اندازد.
برای جلوگیری از ایجاد این اتفاق از بخیه زدن استفاده می کنند. بخیه زدن بسیار کاربردی در هر زمینه ی پزشکی است. بخیه زدن در واقع زمانی به کار می رود که بدن برش خورده است و حتما باید بسته شود در این شرایط بخیه دو طرف پوست را به هم جوش می دهد.
بخیه برای تمام قسمت های داخلی و خارجی بدن کاربرد دارد و استفاده می شود. در ادامه بپردازیم به مواردی که بیش ترین استفاده را از بخیه دارند ‌که در برخی موارد داخل بیمارستان و مراکز درمانی انجام می شود و برخی موارد دیگر داخل منزل. این موارد شامل:

۱- اولین مورد از پر کاربرد ترین موارد برای استفاده از بخیه در استفاده از جراحی ها است. در اتاق عمل همیشه از بخیه استفاده می شود و تفاوتی هم ندارد که عمل برای کدام قسمت است در نهایت برای بستن آن ناحیه از بخیه استفاده می شود.
هم چنین در برخی جراحی ها و عمل های نسبتا سخت از بخیه برای داخل بدن هم استفاده می شود که در این خصوص می توان به عمل معده اشاره کرد. قسمتی از معده بریده می شود و توسط بخیه کاملا بسته می شود. بخیه زدن هم تخصص می خواهد به خصوص برای داخل بدن که بسیار حساس و اگر خطایی صورت بگیرد می تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد.

بخیه زدن در منزل

۲- مورد دوم خارج از عمل جراحی در اتاق عمل است. برخی موارد عمل های سرپایی انجام می شود که ممکن است نیاز به بخیه زدن باشد. و هم چنین در دندان پزشکی و انجام کار های زیبایی اگر جراحی کوچک وسرپایی باشند لازم است بخیه زده شود. به همین دلیل است که گفته می شود در انواع جراحی ها از بخیه استفاده می شود. بخیه به دلیل این که تعدادی است، به هر مقدار که لازم باشد زده می شود حتی یک عدد.

بخوانید
‍ سرمازدگی حاد شناخته شده COVID19 در کودکان و نوجوانان

۳- هم چنین در منزل ممکن است دستتان توسط چاقو و سایر لوازم برنده ببرد و این برش کاملا عمیق باشد که در این مواقع لازم است پزشک سریعا دست شما را ببیند و در صورت لزوم بخیه بزند. بخیه جدا از این که پوست شما را به هم جوش می دهد می تواند از خون ریزی هم تا حد زیادی جلوگیری کند. خون ریزی اگر بیش از حد باشد خطرات و مشکلات خود را به همراه دارد.

این موارد برای هر سن می تواند ایجاد شود و بخیه زدن اصلا کاری به سن ندارد چرا که کودکان هم می توانند این کار را انجام دهند. بخیه زدن روش مناسبی است که برای هر زمان مناسب است و هم چنین این خدمات جز مواردی است که داخل منزل هم انجام می شود.
برخی افراد با توجه به شرایط خاصی که دارند قادر به رفتن به مراکز درمانی نیستند و بخیه زدن هم با توجه به تجهیزاتی که دارند به راحتی قابل حمل می باشد به همین دلیل داخل منزل توسط پرستاران که تجربه کافی دارند انجام می شود.
استفاده از خدمات در منزل جهت بخیه زدن بیش تر برای افراد ناتوان و افرادی که سالمند هستند استفاده می شود و با این شرایطی که فراهم شده به راحتی کار انجام شده و بدون آسیب و اذیت شدن شخص کار به اتمام می رسد. در ادامه به بخیه و انواعی که دارد می پردازیم تا آشنایی بیش تر در این خصوص داشته باشید.

مزایای بخیه زدن در منزل

همان طور که ذکر کردیم داخل منزل کار بخیه زدن انجام می شود که این کار توسط پرستاران و افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام می شود. این کار در شرایط خاص داخل منزل انجام می شود که در خصوص افراد کم توان و سالمند صحبت کردیم و اما دسته ی دیگر کودکان هستند که با توجه به سنی که دارند و آگاهی کامل در خصوص پزشکی ندارند ممکن است بترسند و یا استرس زیادی به آن ها وارد شود و برای همه ی والدین آرامش و رفاه کودکانشان جز مهم ترین چیزها است به همین دلیل اگر کودک دچار آسیبی شود و نیاز به زدن بخیه داشته باشد در این شرایط والدین می توانند این خدمات را داخل منزل برای کودک انجام دهند تا با محیط منزل آرامش در کودک ایجاد شود و بدون استرس بخیه زدن توسط افراد متخصص انجام شود.

بخوانید
پره اکلامپسی چیست؟

مزایای بخیه زدن در منزل
در این شرایط تنها با ثبت درخواست خود به راحتی می توانید در کوتاه ترین زمان از این خدمات بهره مند شوید. این موارد از جمله مزایای بخیه زدن داخل منزل هستند و هم چنین زمانی که کشیدن بخیه لازم باشد هم داخل منزل انجام می دهند.
اصلا داخل منزل به کشیدن بخیه اقدام نکنید این کار باعث می شود دچار عفونت شود و یا زمانی این کار را انجام دهید که زخم کامل جوش نخورده باشد به همین دلیل بر سر نا آگاهی اقدام به انجام این کار کنید و بیمار را بامشکل جدی تری رو به رو کنید.

بخیه چیست؟

و اما بپردازیم به این مورد که اصلا بخیه چیست. بخیه در واقع نخی مخصوص است که برای دوخت پوست و اعضای بدن استفاده می شود.
نخ بخیه نخی کاملا متفاوت است که امکان پاره شدن در آن وجود ندارد و تنها قیچی های پزشکی می تواند نخ را کامل پاره کند هم چنین سر این نخ دارای نوکی تیز است که به سوزن شباهت دارد تا به راحتی وارد پوست شود و کامل دوخته شود. هنگامی که بخیه دارید لازم است نکاتی را رعایت کنید که شامل:

۱- رعایت بهداشت جز مهم ترین نکات است که باید رعایت شود چرا که در روزهای اول بخیه هنوز زخم باز است و اگر آلودگی به خود بگیرد سریعا عفونت می کند و درد نسبتا شدیدی هم به دنبال دارد پس حتما روزانه محل بخیه را استریل کنید.

بخیه چیست؟

۲- مورد دوم از لباس نخی استفاده کنید تا محل بخیه آزاد باشد و هوا رد و بدل شود چرا که این کار به زود تر خوب شدن محل بخیه کمک می کند.

بخوانید
آزمایشات بیماری خود ایمنی

۳- مورد سوم این که سعی کنید محل بخیه به مکانی گیر نکند تا کنده شود چرا که این کار علاوه بر این که درد زیادی دارد، دو مرتبه مجبور به بخیه زدن مجدد می شوید.

این نکات را حتما رعایت کنید تا پوستتان کاملا خوب شود.

انواع بخیه

و اما بپردازیم به انواع بخیه که هر کدام کاربرد جداگانه دارد و در زمان های مخصوص استفاده می شود. انواع بخیه شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول بخیه های جذبی می باشد این بخیه ها همان طور که از اسمشان مشخص است خاصیت جذب دارند و برای بخیه زدن اعضای داخلی بدن استفاده می شوند. استفاده از این بخیه های جذبی برای داخل بدن دلیل دارد و دلیل آن این است که وقتی داخل بدن از نوع دیگر استفاده شود برای کشیدن بخیه لازم است فرد بیمار را دو مرتبه جراحی کنند به همین دلیل از نوع جذبی استفاده می کنند تا نیاز به کشیدن بخیه نباشد و داخل بدن خود به خود ترمیم شود. نخ های استفاده شده در بخیه ی جذبی به گونه ای است که پس از ۶۰ روز جذب بدن می شود و اصلا برای بدن آسیب رسان نیستند.

انواع بخیه

۲- نوع بعدی بخیه غیر جذبی است که دقیقا نقطه ی مقابل بخیه های جذبی هستند چرا که این نوع را باید حتما بکشند و برای خارج بدن و روی پوست استفاده می شود تا در نهایت کار کشیدن بدون دغدغه انجام شود. نحوه ی کشیدن هم کاملا ساده است و تنها کافیست یک سر را توسط قیچی ببرید و سر دیگر را بکشید. این کار را اصلا به صورت خودسرانه انجام ندهید چرا که افراد متخصص در این زمینه با آگاهی از بسته شدن زخم این کار را انجام می دهند و بدون درد کار را به اتمام می رسانند.

در نهایت انجام و کشیدن بخیه هر دو داخل منزل هم انجام می شود و در صورت نیاز اصلا نگران نباشید در کوتاه ترین زمان به محل زندگی شما مراجعه خواهند کرد.