بیماری منیر یک بیماری با علت وقوع نامشخص است که با ازدست رفتن قدرت شنوایی، دوره هایی از سرگیجه و وزوز گوش همراه خواهد بود.
به تمام بیماران مبتلا به منیر توصیه می گردد که مصرف فرآورده های حاوی نمک، کافئین، نیکوتین و الکل را کاهش دهند.

وقتی اصلاح رژیم غذایی تاثیری در کاهش حملات منیر نمی شود، انتخاب اول درمان داروهای ادرار اور هستند.

بتاهسیتین و ادرار اورها تنها داروهایی هستند که در درمان طولانی مدت بیماری منیر، اثربخش بوده اند.
از خاصیت بتاهسیتین در درمان بیماری منیر استفاده می شود.

در بیمارانی که به بتاهیستین پاسخ نمی دهند بادرنظر گرفتن ماهیت بیماری منیر، میتوان با تجویز پزشک متخصص از کورتون استفاده نمود.

خط آخر درمان دارویی در بیماری منیر دوزهای پائین داروهای متوترکسات می باشد که با نظر متخصص تجویز میشود .

درصورتی که بیماری منیر به درمان های دارویی پاسخ ندهد، با مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی اقدامات درمانی تخصصی تر انجام خواهد شد.

تشخیص بیماری منیر

معمولا تشخیص بیماری منیر بر اساس معاینه هست و هیچ تست تشخیصی اختصاصی وجود ندارد؛
هر چند تست های تشخیصی مثل PTA ،کاهش شنوایی در فرکانس های پایین نشون میدهد ولی در هر صورت تشخیص طبق معاینه هست

برای درمان بیماری منیر در منزل
با شماره های
09127117285
09121392176
66387572
66382539
26720218
به صورت شبانه روزی تماس گرفته و از خدمات درمان در منزل بهره مند شوید
تیم خدمات بالینی پزشکی و پرستاری آلام طب اماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی می باشد .
خدماتی مانند :
ویزیت پزشک متخصص در منزل
سرم تراپی در منزل
آزمایش خون در منزل
تزریقات در منزل
نوار قلب در منزل
شستشوی گوش در منزل
بخیه در منزل
گچ گیری و باز کردن گچ در منزل
سوند ادراری در منزل
سوند معده در منزل
سونداژ در منزل
پانسمان در منزل
درمان زخم بستر در منزل
به صورت شبانه روزی انجام میشود.

جدیدترین درمان بیماری منیر

ممکن است که برای شما هم اتفاق افتاده باشد که دور خودتان چرخیده باشید و بعد از متوقف شدن احساس کنید که دنیا دور سرتان در حال چرخیدن است به این معنی که سرگیجه ی بسیار شدیدی داشته باشید.
این حالت که مخصوصا در دوران کودکی خیلی از ما تجربه شده است با چرخیدنمان شروع می شود که بیش تر در زمانی است که دور خود و یا دور چیزی می چرخیدیم.
و حالا تصور کنید که این اتفاق به طور ناگهانی و بدون چرخیدن به دور خود ایجاد شود و دنیا دور سرتان بچرخد و اما این دقیقا حالتی است که بیماران مبتلا به بیماری منیر تجربه می کنند و این احساس ناخوشایند برایشان دائم در حال تکرار است.
و اما این بیماری نوعی بیماری ناشی از گوش داخلی است و داخل گوش این بیماری ایجاد می شود که در آن بیمار احساس سرگیجه شدیدی می کند که البته علائم دیگری هم دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بخوانید
نارسایی قلبی | علائم و راهکارها

۱- مورد اول وز وز کردن گوش است که احساس بسیار ناخوشاینری را ایجاد می کند و می تواند همراه با درد باشد که البته در مواقع شدیدتر این صدا بیش تر خواهد بود و مشابه سوت بلند و طولانی می باشد.

۲- مورد دوم کم شدن شنوایی گوش است که یا فرد در این شرایط کم می شنود و یا به طور کلی نمی شنود و سنگینی شدیدی در گوش احساس می شود

۳- مورد سوم احساس فشار در گوش که همراه درد می باشد.

جدیدترین درمان بیماری منیر

۴- در مواقع شدید ایجاد تاری در دید دو چشم که فرد همراه با سرگیجه ای که دارد اطراف خود را تار می بیند و یا دو بینی در فرد ایجاد می شود.
متاسفانه باید بدانید که این بیماری نوعی بیماری پیشرفت کننده است به این معنی که به مرور زمان علائم شدید تری پیدا کرده و می تواند باعث از دست دادن دائمی شنوایی شود ‌که لازم به ذکر است از دست دادن دائمی شنوایی در صورتی ایجاد می شود که فرد پیگیری لازم را نکرده است و درمان خاصی را انجام نداده است اما با این تفاسیر معمولا فقط یک گوش را درگیر خود می کند.
این بیماری نوعی بیماری جدیر شناخته شده است و علت دقیقی برای این بیماری شناخته نشده است اما طبق بررسی هایی که تا کنون صورت گرفته است به نظر می رسد که علائم ناشی از آن به علت تجمع مایع در گوش داخلی بوده و از آنجایی که گوش داخلی مسئول رساندن اطلاعات شنوایی و تعادل به مغز است، اختلال در آن باعث ایجاد مشکل در پیام های رسیده به مغز شده و می تواند در هر دو دسته پیام شنوایی و تعادل را دچار اختلال کند.
گوش داخلی نقش بسیار مهمی را دارد و اگر آسیبی جدی به آن وارد شود عواقب بدی خواهد داشت و این بیماری نسبتا خطرناک را ایجاد خواهد کرد.
این بیماری با این که کمی ناشناخته است اما راه هایی برای درمان دارد که حتما فرد در صورت داشتن کوچک ترین درد در گوش باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کند و با انجام بررسی های دقیق و حتی عکس برداری، روند درمان را طبق نظر و تجویز پزشک آغاز کند چرا که در صورت پشت گوش انداختن درمان می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند.
هم چنین بهترین راه برای کسب اطلاعات جدید در مورد درمان بیماری منیر، مراجعه به متخصصان پزشکی مربوطه است.
پزشکان متخصص در زمینه ژنتیک و بیماری‌های چشمی می‌توانند شما را راهنمایی کرده و در مورد جدیدترین تحقیقات و درمان‌های موجود مطلع شوند.
همچنین، می‌توانید به منابع پزشکی معتبر مانند مجلات پزشکی، پایگاه‌های اطلاعاتی و سازمان‌ها و مؤسسات مربوطه مراجعه کنید تا اطلاعات بروزرسانی شده در این زمینه را بیابید.

بخوانید
توصیه های خانگی برای گلو درد

درمان قطعی منیر

همان طور که ذکر کردیم بیماری منیر سرگیجه و احساس چرخش ناگهانی است که معمولا مدت زمان این حمله و احساس سرگیجه می تواند از ۲۰  دقیقه تا ۲۴ ساعت هم طول بکشد و در طول یک هفته چندین بار این مورد تکرار شود.
البته در بعضی افراد ممکن است حتی یک سال هم بین حملات سرگیجه آن ها فاصله بیفتد.
این سرگیجه باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ هم می شود که بسیار آزار دهنده می باشد و از آنجایی که به طور ناگهانی رخ می دهد می تواند در فرد اضطراب ایجاد کند که با ایجاد اضطراب افزایش ضربان قلب و حتی عرق سرد هم در فرد ایجاد خواهد شد.
در برخی بیماران مبتلا به منیر ممکن است شنوایی به طور کامل از دست برود که یا این مورد به صورت موقت خواهد بود و یا به صورت دائم به همین دلیل است که گفته می شود پیگیری در خصوص این بیماری باید به سرعت انجام شود و حتی افرادی که سرگیجه ی بسیار شدید دارند در هر شرایط و هر مکان ممکن است این حالت به آن ها دست دهد و دچار این حمله شوند و به زمین بیفتند که اگر زمین سفت و سخت باشد می تواند آسیب هایی را ایجاد کند و حتی در مواقع شدید تر با آسیب شدید به مغز فرد راهی بیمارستان شود.
نکته ای که باید بدانید این است که علائم این بیماری در گذر زمان قابل تغییر است و یا حتی بعضی از علائم آن ها دائمی  خواهد بود هم چنین نباید تصور کرد که این بیماری خود به خود خوب می شود چرا که گوش داخلی به خودیه خود قابل ترمیم نیست و این‌ باور کاملا غلط است درنتیجه باید بیمار تحت نظر پزشک متخصص باشد تا شرایطش به طود کامل تحت کنترل باشد.

درمان قطعی منیر

از جمله راه های درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد که این راه ها درمان گیاهی است و شامل:

۱- استفاده از داروهای مکلیزین، دیازپام و لورازپام برای درمان یا کاهش دوره سرگیجه است که هر لحظه احساس سرگیجه داشتید حتما از این داروها استفاده کنید.

۲- استفاده از داروهای دیورتیک که این دارو باعث کاهش فشار و مایع در گوش می شود که احساس درد را در فرد کم تر می کند.

بخوانید
درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب

۳- و در نهایت تزریق آنتی بیوتیک جنتامایسین در گوش میانی است که این دارو هم برای کنترل سرگیجه مناسب است و البته لازم است بدانید که این دارو ریسک ناشنوایی را بالا می برد به همین دلیل بعضی پزشکان به جای جنتامایسین از کورتیکواستروئید ها استفاده می کنند اما درصد ابتلا به ناشنوایی کم تر است و راه درمان نیز محسوب می شود اما پزشک برای این که از انجام این ریسک جلوگیری کند معمولا از این دارو استفاده نمی کند.
جالب است بدانید که این بیماری باعث نابینایی تدریجی هم می‌شود و تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی بیماری منیر صورت گرفته است اما هنوز روشی کاملاً موثر برای درمان آن تعیین نشده است. به هر حال، برخی از روش‌ها و درمان‌های موجود می‌توانند به کاهش عوارض بیماری منیر کمک کنند و کیفیت زندگی را بهبود بخشند.
این شامل استفاده از نظارت دوره‌ای چشمی، کنتاکت لنزها یا عینک‌های ویژه، استفاده از کمک‌های بینایی و آموزش مهارت‌های کمکی و تطبیق با نابینایی است. در هر صورت، توصیه می‌شود که با متخصصان پزشکی مربوطه مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را بهتر راهنمایی کنند و درمان‌های موجود را براساس وضعیت خاص شما توصیه کنند.
هم چنین، در صورت تمایل، می‌توانید به مراکز تحقیقاتی و کلینیک‌هایی که درمان بیماری منیر را مورد بررسی قرار می‌دهند، مراجعه کنید تا از آخرین پیشرفت‌ها و تحقیقات در این زمینه باخبر شوید.

آیا بیماری منیر خطرناک است؟

بیماری منیر یک بیماری وراثتی است که این بیماری معمولاً در طول دوران کودکی شروع می‌شود و پیشرفت آن در طول زمان ادامه می‌یابد.
اما در مواردی نیز ممکن است بیماری منیر در سنین بزرگسالی تشخیص داده شود.
از نظر خطرناک بودن، بیماری منیر درجه خطر آن را به همراه دارد.
این بیماری باعث تخریب تدریجی و ناپایداری سلول‌های شبکیه چشم می‌شود که در نهایت به نابینایی منجر می‌شود.

آیا بیماری منیر خطرناک است؟
این مسئله می‌تواند تأثیر جدی بر روی کیفیت زندگی فرد داشته باشد و وابسته به شدت بیماری و پیشرفت آن، میزان نابینایی متفاوتی در افراد داشته باشد.
هم چنین، برخی از افراد ممکن است با عوارض جانبی مانند از دست دادن میدان دیدی محدود، مشکلات در شناخت فضا و تعامل با محیط، مشکلات تعادل و هماهنگی حرکتی و مشکلات در فعالیت‌های روزمره مواجه شوند.
این بیماری در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند اعضای دیگر را با اختلال رو به رو کند که در برخی مواقع این اختلال قابل جبران نخواهد بود پس بهتر است به سرعت به پزشک متخصص مراجعه شود.