بیماری های گوش

بیماری های گوش را باید کاملا جدی گرفت. گوش یکی از اعضای حساس بدن انسان می باشد که وظیفه انتقال صدا و ارتباط ما را با محیط اطراف بر عهده دارد. گاهی وجود برخی از این بیماری ها گوش مانع از عملکرد درست این عضو می شوند. بیماری ها گوش در محیط اطراف خود ما و گاهی در درون بدن ما هستند که بهتر است ان ها را به درستی بشناسیم تا منجر به اتفاقات جبران ناپذیر نشوند.

گوش و انواع بیماری های گوش

از دست دادن شنوایی به دلایل بسیاری اتفاق می افتد. برخی افراد ممکن است به هنگام تولد از قدرت شنوایی محروم باشند. در حالی که دیگران ممکن است در طول زمان و به آرامی از شنیدن صدای خود و محیط اطراف خود محروم شوند. بیماری ها، عفونت ها و اختلالاتی نظیر سرطان هایی  که بر برخی قسمت های گوش تاثیر می گذارند و می توانند باعث کاهش شنوایی در کودکان و بزرگسالان شوند.

این در حالی است که بسیاری از مشکلات به راحتی قابل مشاهده است و در طول ویزیت های منظم نزد پزشک متخصص قابل حل و درمان هستند. در حالی که همه انواع بیماری های گوش باعث کاهش شنوایی نمی شوند.

انواع خاصی از بیماری های گوش و عفونت های ان می توانند – به ویژه اگر به موقع درمان نشوند، به از دست دادن شنوایی منجر شوند که برخی از این عوامل عبارتند از:  سر و صدا، آسیب های وارده به گوش، پیری گوشی،  زمینه های ارثی و برخی از عفونت ها ..

بخوانید
در ساخت واکسن برای کرونا چقدر پیشرفت کرده ایم؟

کاهش شنوایی Sensorineural

شایع ترین نوع از افت شنوایی است و هنگامی ایجاد می شود که چیزی بر عصب شنوایی تاثیر بگذارد. نوع دیگری از افت شنوایی، افت شنوایی هدایت کننده است که می تواند ناشی از انواع خاصی از بیماری های گوش و عفونت باشد.در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیماری های گوش که می تواند منجر به کاهش شنوایی و عوارض شنوایی شود، اشاره می کنیم.

بیماری مینیر Meniere

این بیماری بر گوش داخلی شما تاثیر می گذارد – به ویژه کیسه اندولیمفاتیک که به عنوان مکانی پرپیچ و خم معروف است. این کانال نیمه عمودی- حیاتی با پردازش سیگنال های صوتی به مغز شما و درک شما را از تعادل انجام می دهد.

 علائم بیماری Meniere 

عبارتند از عرق، سرگیجه، تب و وزوز گوش است زمانی که شما صدای زنگ زدن، صدای سوت زدن، صدای زنگ، صدای بلند، یا صدای وزوز گوش خود را که در خارج تولید نمی شود، اما شما ان را تجربه می کنید جز علائم شایع هستند که ، ممکن است برخی از موارد کم شنوایی را هم تجربه کنید.

نحوه درمان بیماری منیر

متأسفانه تنها علائم بیماری Meniere  می توانند درمان شوند؛ اما علت اصلی مشکل ممکن است درمان نشود. با این حال پزشکان به طور مرتب داروهایی را تجویز می کنند تا ناراحتی را کاهش دهند..

برخی از رایج ترین راه حل های کاهش دهنده این علائم، دیورتیک ها می باشند که نوعی  دارو هستند که کمی تهوع را به همراه دارند اما با بیماری های حرکتی نظیر سرگیجه مقابله می کنند. همچنین تکنیک هایی نظیر مدیریت استرس و تغییرات غذایی نیز ممکن است توصیه شود.

بخوانید
اکسیژن درمانی بیماران در خانه

گوش شناگر – Ottis externa 

نوعی از بیماری گوش است که توسط التهاب کانال گوش مشخص می شود. این به طور معمول نتیجه تجمع رطوبت در کانال گوش است، که باعث تحریک گوش می شود. اگر این وضعیت بدتر شود، می تواند منجر به عفونت شود، و به دنبال ان  باعث از دست رفتن شنوایی شود.

 افرادی که این بیماری ر داشته باشند علائمی نظیر: قرمزی در کانال گوش، تخلیه صریح و واضح و خارش را  به همراه خواهند داشت.همچنین ممکن است تب و التهاب گره های لنفاوی را هم تجربه کنند. 

نحوه درمان گوش شناگر

گوش های شناگر اغلب با قطره های مخصوص گوش می توانند عفونت و التهاب را درمان کنند، تنها باید مرتب ویزیت شویدو از داروهای تجویزی به موقع و درست استفاده کنید.

عفونت گوش میانی

اگر چه اکثر مردم از بیماری اوتیت خیلی با خبر و در جریان آن به صورت علمی و آگاهانه نیستند. این نام بالینی برای عفونت گوش میانی استفاده می شود.که این عفونت می تواند باعث ایجاد مایع شود و زنجیره اسکیزول و پرده ضماخ را که در انتقال صدا به عصب شنوایی دخیل هستند را مختل کند. (زنجیره داخلی گوش میانی شامل سه استخوان کوچک به اندازه دانه های برنج است)

درمان عفونت گوش میانی

اکثر پزشکان عفونت های گوش را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. اما اگر سابقه عفونت گوش دارید، پزشک شما ممکن است یک لوله  را در پرده صماخ  قرار دهد تا به تخلیه مایع کمک کند.

موستودیت – Mastoiditis 

یک عفونت باکتریایی از استخوان پشت گوش است، که فرایند ماستویی نامیده می شود. این نوع بیماری های گوش معمولا هنگامی رخ می دهد که عفونت گوش به طور نامناسبی یا نامناسب درمان شود و به استخوان اطراف آن گسترش یابد. اگر عفونت ها به درستی درمان نشود، می تواند مسمومیت خون، ناشنوایی، آسیب مغزی، مننژیت و یا مرگ را منجر شود.

بخوانید
دیابت نوع ۱ چیست ؟

نحوه درمان موستودیت – Mastoiditis 

یک نوع بسیار جدی از عفونت گوش است که باید با آنتی بیوتیک ها به صورت داخل وریدی درمان شود.

برخی از انواع بیماری های گوش می توانند باعث کاهش شنوایی مداوم شوندهمانطور که قبلا ذکر شد، از دست دادن شنوایی ناشی از انواع خاصی از بیماریهای گوش و عفونتهای گوش است که به افت شنوایی منجر می شود.از آنجایی که یک عفونت گوش میانی باعث ایجاد مایع و انسداد می شود، انتقال صدا  به گوش شما خنثی می شود و باعث کاهش شنوایی می شود. ایجاد سوراخ و ضربه به پرده ضماخ گوش شما، می تواند منجر به کاهش شنوایی نیز بشود.

توصیه می شود در مواجه با هرگونه درد و اختلال شنوایی در گوش به پزشک متخصص مراجعه کنید قبل از آنکه به مشکلی حاد مثل ناشنوایی و کم شنوایی منجر شود (ویزیت پزشک در منزل)

 

پیام بگذارید