مصرف زیاد قند

نگرانی اغلب پدران و مادران در دوران کودکی فرزندانشان بسیار زیاد است. یکی ازین نگرانی ها علاقه کودکان به شیرینی جات و مشتقات آن است. محققین با انجام تحقیقات فراوان درصدد ارزیابی این موضوع و کسب نتایج مناسب هستند. آیا مصرف قند باعث بروز بیماری در کودکان می شود؟

اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD )با توجه به علائمی چون بی توجهی – حساس بودن و بیش فعالی توصیف می شود. ارتباط بین عادات غذایی و ADHD مورد بررسی قرار گرفته است و بعضی از تحقیقات، تاثیرات مضر مصرف زیاد قند را در بین کودکان ۶ تا ۱۱ سال و شیوع اختلال ADHD مطالعه کردند. روش ها: تحقیق انجام شده یک تحقیق گروهی در منطقه پیلوتاس برزیل در سال ۲۰۰۴ است. یک پرسشنامه مصرف غذایی (FFQ) برای ارزیابی مصرف قند استفاده شد و همچنین پرسشنامه ارزیابی سلامت و رشد (DAWBA ) برای ارزیابی وجود ADHD به کار گرفته شد. نتایج: فقط کودکان بدون ADHD در سن ۶ سالگی و کودکان ۶ تا ۱۱ ساله که دارای اطلاعات کامل از پرسشنامه های FFQ و DAWBA هستند در این تحقیق شرکت کردند(n=2924 ). نسبت های فرد با بازه اطمینان ۹۵% مورد محاسبه قرار گرفتند. میزان ابتلا به ADHD در کودکان ۶ تا ۱۱ سال برابر (۳٫۵-۵٫۶%).۴٫۶% در میان پسران و ۱٫۸% (۱٫۲-۲٫۵%) در میان دختران بود. در تحلیل انجام شده ارتباطی بین مصرف زیاد قند در میان کودکان ۶ تا ۱۱ سال و ابتلا به ADHD در مقایسه با افراد کم مصرف ( پسران OR=0.66; 0.21–۲٫۰۴: ) و ( دختران OR=2.71; 0.24–۳۰٫۳۵) مشاهده نشد. محدودیت ها: محدودیت های تحقیق منعکس کننده موارد استفاده از FFQ می باشند که برای مثال می توان به جهت گیری های ذهنی و عدم دقت در تعیین برنامه غذایی اشاره کرد. نتیجه گیری ها: نتایج بیان می کند که ارتباطی بین مصرف ساکاروز در افراد ۶ تا ۱۱ سال و ابتلا به ADHD وجود ندارد.

اعتیاد به قند در کودکان را چگونه درمان کنیم؟

یکی از مهم ترین دوره ها در زندگی انسان دوران کودکی است که اوج رشد و نمو انسان در این دوره می باشد و هم چنین بدن به عناصر غذایی مختلف و مهمی نیاز دارد تا بتواند رشد مناسب خود را داشته باشد.
این عناصر مورد نیاز بدن به راحتی از منابع غذایی با کیفیت تهیه می شود که لازم است خانواده ها این مواد غذایی را در اختیار کودکان خود قرار دهند.
داشتن رژیم سالم و مناسب غذایی که در واقع سالم خوری برای کودکان است، بسیار مهم می باشد تا رشد اسکلتی، عضلانی، رفتاری و عصبی در کودکان تکمیل شود و تمام نیاز های غذایی آن ها تامین شود.
کودکان در این دوره علاوه بر رشد، در حال یادگیری هستند که تغذیه ی مناسب و مصرف مواد غذایی مقوی در این دوره بسیار پر اهمیت است و در یادگیری سریع تر تاثیر بسیار زیادی هم دارد.
در این راه می توانید با مشاورهای تغذیه هم در ارتباط باشید تا در مسیر درستی قدم بردارید و کودک دلبندتان را به سالم خوری عادت دهید.

بخوانید
پلک متورم

اعتیاد به قند در کودکان را چگونه درمان کنیم؟
یکی از عادت های بسیار ناسالم که در کودکان ایجاد می شود و البته کودکان علاقه ی بسیار زیادی هم به آن دارند اعتیاد به قند و شکراست که با مصرف بیش از حد خطر ابتلا به انواع بیماری ها را در کودک ایجاد می کند که از جمله این بیماری ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. چاقی که خود به تنهایی بیماری های دیگری را به دنبال خواهد داشت.
  2. بیماری های قلبی
  3. پوسیدگی دندان
  4. و از همه بدتر ابتلا به دیابت نوع ۲

با توجه به این موارد مصرف بیش از حد قند و شکر در کودکان و حتی بزرگسالان می تواند سلامتی شان را در خطر بیندازد و این مورد در حالی است که امروزه قند را می توان در انواع مواد غذایی با عنوان های مختلفی در مواد غذایی متفاوت مشاهده کرد.
انواع قند و شکر به راحتی در بستی، پاستیل، شیرینی، کیک و شیر کاکائو، آبمیوه های غیر طبیعی، نوشابه و… وجود دارد که تمام این موارد ذکر شده مورد علاقه ی کودکان می باشد اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند به طور قطعی از رشد کودکان جلوگیری کند و صفحه ی رشد کودک را کامل می بندد که این مورد تاثیر بسیار زیادی در قد و هوش آن ها دارد که می تواند به راحتی آینده ی کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

اعتیاد به قند در کودکان را چگونه درمان کنیم؟
قند و شکر در هر مواد غذایی که باشد نوعی ماده ی افزودنی هستند که هیچ ارزش غذایی برای رشد کودک ندارد.
دلیل این که کودکانی که قند زیادی را مصرف می کنند صفحه ی رشدشان بسته می شود، این می باشد ممکن است غذاهای دیگری را که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن آنها است را نخورند و این مورد نیز بستگی به آموزش توسط والدین دارد و باید به کودکانشان آموزش دهند که غذاهای شیرین را در یک حد معمول مصرف کنند تا دچار مشکل و آسیب نشوند.
جالب است بدانید در این زمینه آزمایشاتی بر روی حیوانات صورت گرفته که مصرف قند می تواند رفتار آنها را تحت تاثیر قرار دهید.
و دلیل این است که قند تا مدت کمی می تواند بدن را سیر نگه دارد و با گرسنگی آشفتگی و عصبانیت ایجاد می شود و این مورد در انسان هم صدق می کند که کودکانی که بیش از حد قند و شیرینی جات مصرف می کنند و به اندازه کافی پروتئین و چربی و ویتامین دریافت نمی کنند و همین باعث گرسنگی زود به زود آن ها می شود و ممکن است پرخاشگری و عصبانیت در آن ها مشاهده شود.
بهتر است حواس کودکان را نسبت به مصرف بیش از حد پرت کنید و از مواد غذایی سالم تری در این خصوص استفاده کنید تا سلامتشان به خطر نیفتد.

بخوانید
نبض شکم نشانه چیست؟

شکر در رژیم غذایی کودک چقدر مهم است؟

شکر، شیرین است که طعم مطبوعی دارد و همین باعث جذب کودکان به خود جذب کرده است.
به طور کلی مصرف مقدار کم و مناسب شکر و شیرینی می تواند بی ضرر باشد، اما اگر مقادیر بیش از حد باشد می تواند کاملاً مضر و آسیب هایی را هم به دنبال داشته باشد.
شکر می تواند انرژی بدن را تأمین کند و این انرژی، انرژی کاذب است و تنها فرد را تا چند ساعت می تواند سرحال نگه دارد.
هیچ ویتامین یا مواد معدنی ضروری بدن که برای رشد نیاز دارد توسط شکر و قند تأمین نخواهد شد.
از این رو بهتر است از مواد غذایی سالم به جای مصرف قند و شکر استفاده شود که از جمله این مواد غذایی شامل موارد زیر می باشد:

شکر در رژیم غذایی کودک چقدر مهم است؟

۱- استفاده از زیتون که به شکل های مختلف می توانید تزئین کنید تا کودک بهتر آن را میل کند.

۲- استفاده از آبمیوه های طبیعی که قند آن ها به اندازه ی مناسب است و می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد تا مصرف نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا و سایر قند ها به حداقل برسد‌.
البته لازم به ذکر است که برای استفاده ی کودک از آبمیوه بهتر است با آب آن را کمی رقیق کنید.

۳- استفاده از حبه های انگور که قند مناسب و طبیعی دارند.

۴- افزایش منابع پروتئینی و ویتامینی در وعده های غذایی کودکان تا انرژی آن ها تامین شود.
و در نهایت انتخاب گزینه های مناسب غذایی بهترین شروع برای مقابله و جلوگیری از اعتیاد قند در کودکان است.
به همین دلیل لازم است قبل از خرید هر گونه مواد غذایی روی بسته بندی و مواد تشکیل دهنده ی آن را ببینید تا چند گرم قند اضافه در آن وجود دارد و در صورت کم بودن میزان قند می توانید آن را برای کودکتان تهیه کنید.

چرا کودکان شکر را دوست دارند؟

قند و شکر و به طور کلی هر چیزی که شیرین باشد توجه کودکان را بیش تر به خود جلب می کند و به طور کلی اکثر کودکان میل بیش تری به مصرف شیرینی دارند و حالا دلایلی در این خصوص وجود دارد که در این قسمت به این دلایل می پردازیم.

بخوانید
9 چیز مهمی که ما در مورد ویروس کرونا یاد گرفته ایم

۱- علاقه به غذا و مواد خوراکی شیرین

مورد اول علاقه ی آن ها است که عمدتا شیرینی جات طعم بسیار مطلوبی دارند و یک منبع انرژی بسیار خوبی هم هستند اما این انرژی به دلیل این که تا ۱ الی ۲ ساعت بیش تر نیست جز انرژی کاذب محسوب می شود و بدن انسان به طور کلی شیرینی را بیش تر طلب می کند به طوری که وقتی هر نوع شیرینی مصرف شود سیستم مغزی تحریک می شود و یاد می گیرد که هر بار شیرینی را طلب کند و به این کار هم عادت می کند به همین دلیل مصرف شیرینی و قند و شکر هر بار تکرار می شود، آن هم با میل بیش تر که این موارد در کودکان هم صدق می کند.

چرا کودکان شکر را دوست دارند؟

۲- خواب ناکافی

دلیل دیگری که علاقه زیاد مصرف شیرینی در کودکان دیده می شود خواب نا کافی در آن ها است. خواب از جمله مواردی است که در رشد و انرژی کودک بسیار مهم و اگر خواب کافی در کودک نباشد، اختلالی در هورمون ها ایجاد می شود به خصوص در هورمون تنظیم کننده که می تواند در ایجاد اشتها تاثیر کند و در این شرایط کودک از خوردن مواد غذایی خودداری می کند و تنها به دنبال مواد غذایی می گردد که انرژی اش را بالا ببرد و این مورد را در مصرفی شیرینی جات می بیند به خصوص کاکائو تا با مصرف این مواد خوراکی انرژی مورد نیازش تامین شود.
با این تفاسیر میل کودک به شیرینی بیش تر از غذا می شود.

۳- مصرف کم و ناکافی پروتئین

کودکان برای رشد مناسب نیاز به مصرف انواع پروتئین و فیبر دارند که در غذای آن ها باید مقدار مناسبی از این مواد باشد.
پروتئین و فیبر و البته چربی که داخل غذای کودک باشد به گلوکز هم تبدیل می شود و نیاز آن ها را به مصرف قند و شیرینی جات کم تر می کند و البته انرژی لازم هم برای آن ها تامین می شود.
لازم است حتما خوراکی های ناسالم را از دسترس کودکتان دور کنید و در دسترس قرار ندهید و به جای آن از انواع میوه های تازه و حتی خشک استفاده کنید، انواع آجیل ها را در دسترس کودک قرار دهید و آن ها را به اشکال جذاب در آورید تا کودک جذب آن شود و میل به خوردن آن داشته باشد.
با انجام این کار کودک تا حد بسیار مناسبی رشد خود را دارد و به زندگی سالم خود به همین صورت با رژیم غذایی سالم ادامه خواهد داد.