قرنطینه

قرنطینه خانگی هم نکات دارد که باید رعایت کنید

مدتیست کرونا تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و دست آخر متخصصین به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، خانه ماندن و قرنطینه خانگی بهترین روش برای قطع زنجیره انتقال ویروس مرموز کروناست. اما در این ایام دغدغه ای دیگر برای مردم مطرح شده و آن چاقی و اضافه وزن ناشی از خانه نشینی است!

سر خودتان را با این کارها گرم کنید تا کم تر بخورید!

او در ابتدا گفت: برای زمان فراغت خود درین روزها، آنقدر برنامه ریزی کنید تا مجبور نشوید به خوردن تنقلات فاقد ارزش غذایی کافی بعنوان فرار از بیکاری و رفع کلافگی روی بیاورید.

وی افزود: انجام دادن کارهای عقب افتاده،مطالعه،حل جدول،شطرنج و برنامه های سرگرمی ‌مثل تماشای تلویزیون، بازی های خانگی، مکالمه تلفنی با دوستان و اقوام، اموریست که همیشه آرزو داشتید اگر زمان داشتید به آن ها می پرداختید.

دکتر ولی زاده ورزش کردن را یک الی دو نوبت در شبانه روز، به مدت ده الی ۱۵ دقیقه، مفید دانست و اظهار کرد: دویدن درجا معمولا مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کند و در فضاهای کوچک هم قابل انجام است. همچنین ورزش های کششی معمولا احساس آمادگی بدنی را افزایش می دهند و نشاط آفرین هستند. البته دوش گرفتن پس از ورزش نیز در شرایط پر استرس کنونی آرامش بخش است.

مواد غذایی لاغر کننده و ضدچاقی!

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه از خریدن و نگهداری تنقلات وسوسه انگیز پرکالری کارخانه ای در منزل،درین ایام بشدت پرهیزکنید، ادامه داد: انواع میوه، شیر بصورت خالص با کیک خانگی در مقدار کم یا ترکیب شیر با موادی مثل قهوه، نسکافه و کورن فلکس جهت کنترل اشتهای کاذب، آجیل در مقدار کم و بو داده شده و مخلوط ماست با غلاتی چون جوانه گندم ،سبوس جو دوسر و ۷ غله برای جلوگیری از چاقی بسیار توصیه می شود.

در طی قرنطینه خانگی تا حد ممکن طوری مدیریت کنید تا خود و خانواده خواب کافی و زودهنگام در شب داشته باشید چون هیچ چیز به اندازی ریزه خواری در آخر شب ها نمی تواند به سلامتی شما و کنترل وزنتان لطمه بزند. بدین منظور از خواب روز بپرهیزید و صبح ها زودتر رختخواب را ترک کنید.

هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید!

هیچ وعده غذایی را بخاطر بی برنامگی یا به هم خوردن نظم ساعتی حذف نکنید. از طرفی به بهانه ی ترس از آلودگی ویروسی ناشی از کرونا، از مصرف سبزیجات تازه چه بصورت پخته و یا نیم پز و حتی خام در صورت شست و شوی صحیح غافل نشوید .

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد: در این روزها استفاده ما از فضای مجازی یا تماشای تلویزیون و تلفن قطعا بیشتر از سایر اوقات است، لذا عادت خوردن در حین فعالیت های بالا را فراموش کنید! زیرا خوردن برای حس خوب و حال خوب ست و نه جهت همراهی کردن یک فیلم با خوردن تخمه و تنقلات و غیره.

سؤالاتی که قبل از خوردن باید از خود بپرسید!

وی گفت: این روزها بیشتر از همیشه از مایعاتی چون آب و دمنوش و لبنیات استفاده کنید البته مشروط به عدم مصرف شکلات و شیرینی در کنار آن ها. کشمش ،خرما و مویز بهترین گزینه پیشنهادی در کنار مایعات است.

دکتر مجید ولی زاده در آخر خاطرنشان کرد: هربار که به سمت یخچال یا کابینت حاوی خوراکی می روید چند سؤال از خود بپرسید: واقعا گرسنه ام؟،هوس دارم؟ حوصله ام سر رفته ؟ و یا هیچ دلیل خاصی برای این کار ندارم؟. به جز دو گزینه بالا یعنی گرسنگی و هوس ،هیچ دلیلی برای کار شما وجود ندارد. پس فورا، سرتان را با کار مورد علاقه دیگری مشغول کنید تا خوردن بی مورد را فراموش کنید.

قرنطینه خانگی می تواند فرصتی برای ترک عادات غذایی نامناسب باشد

او اظهار داشت: روزهای ماندن در خانه برای پیشگیری از ابتلا و یا انتقال ویروس کرونا می تواند فرصت بسیار خوبی برای تقویت عادات تغذیه ای صحیح و ترک عادات غذایی نامناسب باشد. به این ترتیب می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

خرید مکرر فست فودها از رستوران ها، مصرف مکرر غذاهای آماده توسط کارمندان، دانشجویان یا حتی دانش آموزان و مصرف نکردن یا مصرف محدود میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی که خارج از منزل صرف می شد (ادارات، دانشگاه، مدرسه و سایر محیط های کاری).

نداشتن وقت و فرصت کافی برای پرداختن به ورزش ، تهیه و پخت غذاهای تکراری که خانواده را متمایل به استفاده از غذاهای رستورانی و فست فود می کند و خرید و مصرف مکرر شیرینی ها و انواع شکلات، همه تهدید کننده سلامت قبل از دوران قرنطینه خانگی بوده اند.

عدم فعالیت بدنی در دوزان خانه نشینی و افزایش قند خون!

عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، بهم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده های پرکالری همه و همه عوامل خطری هستند که می توانند زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری هایی چون دیابت، فشار خون و غیره شوند.

ورزش در این ایام با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن باعث کاهش قند خون می شود. بنابراین نداشتن فعالیت بدنی در دوران خانه نشینی می تواند اثر منفی بر کنترل قند خون بیماران داشته باشد. همچنبن ورزش منظم در کاهش چربی خون خصوصأ تری گلیسیرید بسیار موثر بوده و کلسترول خوب(HDL) را نیز افزایش می دهد.

 

بخوانید
علت فراموشی در جوانی

این غذاها را در قرنطینه خانگی مصرف نکنید تا چاق نشوید

 بنابراین بیماران مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا، علاوه بر تداوم مصرف داروهای خود زیر نظر پزشک معالج، لازم است در دوران ماندن در خانه از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامت خود پیروی کنند.

انواع تنقلات را برای جلوگیری از ریزه خواری در دسترس خود قرار ندهید و تا جایی که امکان دارد مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده را کاهش دهید. همچنین از مصرف نوشیدنی های گازدار و یا آب میوه های صنعتی پرهیز کنید و می توانید انواع شربت های کم شیرین خانگی یا انواع عرقیات را جایگزین کنید.

فعالیت های خانوادگی نشاط آور و سالم در ایام قرنطینه !

از مصرف نوشیدنی ها و خوردنی های محرک و برهم زنندۀ خواب مانند قهوه، نسکافه و شکلات تلخ در ساعات عصر و شب پرهیز کنید تا خواب منظم و خوبی داشته باشید.

 این روزها فرصت خوبی برای پخت و پز غذاهای متنوع و حتی ساده در منزل با همکاری اعضای خانواده است. حتی می توانید برای ورزش های متنوع بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده نیز برنامه ریزی کنید.

فعالیت هایی چون گلکاری، کاشت دانه، انواع سبزی و صیفی در حیاط منزل، پشت بام یا گلدان های آپارتمانی را نیز بسیار مفید دانشت .

پیام بگذارید