ساکشن بیمار در منزل

ساکشن بیمار در منزل

امروزه به دلیل مشغله های کاری و ترافیک افراد وقت آزاد ندارند و اگر فردی از خانواده ی آن ها مشکل ریوی داشته باشد و در منزل از او نگهداری کنند نیاز به ساکشن دارد و اگر دیر انجام شود ممکن است بیمار احساس خفگی کند و برای او خطر ساز باشد .به همین دلیل ما برای راحت کردن شما خدمات ساکشن بیمار در منزل را فراهم کرده ایم که رشد چشمگیری داشته است.

برای این کار نیاز به دستگاه ساکشن مناسب میباشد. کاربرد های ساکشن به این منظور است که اگر بیماری قادر به سرفه کردن نباشد و نتواند ترشحات موجود در گلوی خود را خارج کند با این دستگاه ترشحات را خارج می کنند ،و همچنین باعث باز شدن راه تنفسی بیمار می شود .

این عمل باید توسط پرستار یا پزشک انجام شود .جهت دریافت مشاوره در این زمینه از خدمات مشاوره ای ساکشن بیمار در منزل کمک بگیرید .

نحوه انجام ساکشن بیمار در منزل چگونه است؟

ساکشن یکی از کار های پزشکی و تخصصی می باشد که به معنی مکش یا جذب خون یا مواد های اضافی با استفاده از دستگاهی به نام ساکشن می باشد. ساکشن کردن بیمار را در بیمارستان ها با استفاده از دستگاه و لوله های مخصوص انجام می شود و در برخی از موارد به دلایل خاصی ساکشن بیمار در منزل انجام می شود. یا استفاده از ساکشن در منزل برای خارج کردن مایع های ترشح شده ای که پس از عمل جراحی یا …. به وجود آمده است انجام می شود.
برای ساکشن کردن بیمار در منزل از لوله هایی با جنس پلاستیک ضد جرقه استفاده می شود و این دستگاه جزو آلوده ترین دستگاه های مجموعه های درمانی می باشد به دلیل این که تمامی آلودگی‌ ها و میکروب ها را به خود جذب می کند و منبع اصلی باکتری ها می باشد.
نحوه انجام ساکشن برای بیمار در منزل باید به طور کاملا بهداشتی و تخصصی انجام شود تا در روز های آتی مشکلاتی برای بیمار رخ ندهد به همین دلیل اگر تصمیم گرفته اید در منزل ساکشن کنید نسبت به تمامی موارد اطلاعت کافی داشته باشید. مراحل ساکشن را به صورت زیر خلاصه می کنیم.

1- قبل از هر چیزی متخصص تمامی مشخصات و تجربیات خود را برای بیمار توضیح می دهد تا بیمار به شخص اعتماد کامل پیدا کند همچنین متخصص باید از هویت بیمار به طور کامل اطلاع پیدا کند تا رضایت بیمار را کسب کند.

بخوانید
تزریقات در منزل تهران

2- سپس متخصص محدوده ای که بیمار به ساکشن احتیاج دارد را بررسی می کند تا مطمئن شود که بیمار به ساکشن احتیاج دارد یا خیر به دلیل این که اگر در صورت عدم ضرورت اقدام به ساکشن شود ممکن است اسیب هایی به بدن بیمار وارد شود.

نحوه انجام ساکشن بیمار در منزل چگونه است؟

3- پس از بررسی و معاینه متخصص تمامی  وسایل و تجهیزات مورد نیاز را آماده می کند و فرد را به صورت عمودی قرار می دهد تا تسلط کافی به فرد داشته باشد. اگر فرد نتواند به صورت عمودی قرار بگیرد هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

4- متخصص پره اکسیژناسیون را طبق اصول های پزشکی انجام می دهد و سپس پالس اکسیمتری را به فرد برای شروع ساکشن متصل می کند.

5- سپس کاتتر ساکشن را به لوله ساکشن متصل می کنند و کاتتر را به آرامی و با دقت وارد راه تنفسی می کنند و در حین انجام این کار از فشار منفی استفاده می شود و ساکشن شروع می شود و پس از به اتمام رسیدن ساکشن کاتتر و ابزار های شخصی که برای فرد استفاده شده باید دور انداخته شود.
ساکشن بیمار باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود و فردی که برای ساکشن به منزل بیمار اعزام شده باید در زمینه کاری خود مهارت و تخصص لازم را داشته باشد و تمامی نکات اصولی و بهداشتی را رعایت کند تا بیمار دچار عفونت و مشکلات دیگری نشود.

عوارض انجام ساکشن چیست؟

ساکشن یکی از کار های تخصصی و پزشکی می باشد که برخی از بیماران به آن احتیاج دارند. دلایلی که سبب نیاز فرد به ساکشن می شوند را می توانیم در این موارد ذکر کنیم.
به طور مثال برای پاک کردن سریع محلول ها یا مواد های مختلف از سطح زخم،پاک کردن  و خشک نگه داشتن سطح زخم به دلیل مشخص بودن محل خونریزی و زخم، برداشتن بافت های آسیب دیده، تخلیه حفره های آبسه، تخلیه مایع مغزی نخاعی از بطن مغز در موارد خاص همچنین یکی دیگر از دلایل استقاده ار ساکشن برای بیمار کمپرس کردن رگ خونریزی می باشد اما قبل از هر چیزی بهتر است که بدانید انجام ساکشن عوارض مخصوص به خود را دارد که ما برخی از آن ها را ذکر می کنیم.
هیپوکسی وهیپوکسمی، ترومای بافتی به تراشه و لایه مخاطی برونش، انقباض واسپاسم برونش، افزایش کلونی میکروبی در راه هوایی تحتانی، تغییر در جریان مغز، افزایش فشار خون، کاهش فشار خون، دیس ریتمی قلبی و… از عوارض انجام ساکشن می باشد.

بخوانید
تزریق واکسن آنفولانزا

ساکشن هایی که برای بیماران استفاده می شود انواع مختلفی دارد و برخی از ساکشن ها را در موارد زیر ذکر می کنیم.

۱-ساکشن بینی

ساکشن بینی یکی از ساکشن هایی می باشد که  با عبور دادن کاتتر از سوراخ بینی انجام می شود و دلیل استفاده از آن خارج کردن ترشحات از حفره بینی می باشد این نوع ساکشن جزو ساکشن های سطحی می باشد که برای از بین بردن ترشحاتی که سبب مسدود شدن مجرای بینی شده اند استفاده می شود.

۲- ساکشن دهان

 ساکشن دهانی نوعی از ساکشن هایی می باشد که کاتتر ساخته شده ی آن از پلاستیکی با نوکی خمیده است و کاتتر آن نسبت به ساکشن های دیگر متفاوت است. برای استفاده از این ساکشن یانکاور را در دهان قرار می دهند تا ترشحات را از حفره دهان خارج کنند.

عوارض انجام ساکشن چیست؟

۳- ساکشن حلق

ساکشن حلقی ساکشنی می باشد که کاتتر را از دهان یا بینی فرد عبور می دهند تا بتوانند ترشحات و مایعات اضافی پشت گلو را خارج کنند.

۴- ساکشن عمیق

ساکشن عمیق جزو ساکشن های پر طرفدار در جامعه پزشکی می باشد و این ساکشن به نوعی است که با قرار دادن کاتتر در مجاری هوایی تنفسی انجام می شود تا ترشحات را به راحتی از بدن فرد جدا کنند.

۵- ساکشن داخل تراشه

ساکشن داخل تراشه یکی از ساکشن های تخصصی می باشد که فقط برای برخی از بیماران خاص مانند کسانی که در دستگاه تنفسی خود لوله تراشه دارند استقاده می شود. ساکشن داخل تراشه دارای یک کاتتر استریل می باشد که برای ساکشن کردن بیمار کاتتر را از طریق لوله داخل تراشه وارد مجرای تنفسی فرد می کنند و سپس لوله را به یک لوله مخصوص متصل می کنند تا بتوانند ترشحات، مخاط و مایعات را از بدن فرد ساکشن کنند.

۶- ساکشن نازوتراشه

ساکشن نازوتراشه یکی از ساکشن های فوق تخصصی و حرفه ای می باشد که دارای کاتتر انعطاف پذیر است و نحوه استفاده از آن به این صورت است که از طریق بینی وارد نای بیمار می شود تا ترشحات و…. را ساکشن کند. این گونه ساکشن برای افرادی استفاده می شود که به دلایل مختلفی نمی توانند خودشان ترشحات را خارج کنند و برای برای خارج کردن ترشحات به ساکشن مکرر احتیاج دارند.
عوارض ساکشن مکرر نسبت به شرایط و وضعیت فرد متفاوت است و برای اطلاع داشتن از عوارض های آن می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا از تمامی موارد اطلاعات کافی به دست آورید.

بخوانید
پرستاری در منزل

نکات بهداشتی در موقع انجام ساکشن بیمار در منزل

برای این که ساکشن بیمار را به طور کاملا بهداشتی انجام دهیم نکات بسیاری را باید رعایت کنیم تا مشکلی برای فرد رخ ندهد. رعایت کردن نکات بهداشتی در حفظ سلامتی و بهبود یافتن بیمار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل پزشکانی که برای ساکشن کردن بیمار به منزل فرد مراجعه می کنند تمامی نکات بهداشتی را رعایت می کنند و در صورت وجود امکانات محیطی که برای ساکشن انتخاب می شود را ایزوله و ضد عفونی می کنند.
یکی دیگر از نکات بهداشتی که برای ساکشن فرد در منزل باید رعایت شود این است که از کاتتر های مناسب انجام شود. کاتتر ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و نسبت به جنسیت، وضعیت و عوامل دیگر نوع کاتتر مشخص می شود به عنوان مثال برای ساکشن کردن کودکان باید از کاتتر های مناسب استفاده شود تا در حین کار مشکلی برای کودک رخ ندهد همچنین یکی از نکات پر اهمیت این است که پس از اتمام کار باید تمامی ابزار هایی که برای فرد استفاده شده دور ریخته شود تا از پخش باکتری و میکروب‌ ها جلوگیری شود.

نکات بهداشتی در موقع انجام ساکشن بیمار در منزل
رعایت نکردن نکات بهداشتی و ایمنی در حین کار به راحتی برای فرد یا پزشک مشکلات زیادی را به بار می آورد به همین دلیل زمانی که از پزشکان برای ساکشن در منزل استفاده می کنید هنگام کار دقت داشته باشید که ابزار هایی که به طور شخصی برای شما استفاده می شود پلمپ باشند.
دستگاه ساکشن باید به دور از آلودگی ها و گرد و غبار ها قرار بگیرد تا مشکلی برای دستگاه رخ ندهد. استفاده از دستگاه ساکشن در محیط های آلوده و پر گرد و غبار سبب نفوذ آن به درون دستگاه می شود و از عمر دستگاه کم می شود همچنین یکی از قطعاتی که برای هر فرد به صورت شخصی استفاده می شود کاتتر می باشد که پس از هر استفاده باید دور انداخته شود به دلیل این که کاتتر ها یک بار مصرف هستند و استفاده از آن ها به صورت چند بار مصرف غیر ممکن می باشد.

پیام بگذارید