اگر به طور مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کنید این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک دچار سندروم تونل کارپال شوید. اگر می‌خواهید در این بیماری اطلاعاتی کسب کنید حتما ادامه این مطلب از آلام طب را مطالعه کنید.

این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های نوروپاتی محیطی است که در اثر آن، عصب میانی که از ساعد تا کف دست کشیده شده، در ناحیه مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد. تونل کارپال یا دالان مچ دست، گذرگاهی بسیار باریک با قطر تقریبا سه سانتی‌متر، غیر منعطف و متشکل از رباط‌ها و استخوان‌هایی در قسمت انتهایی دست است که عصب میانی و تاندون‌هایی که باعث خم شدن انگشت‌ها می‌شوند، در خود جای داده است.

اینکه ما می‌توانیم در ناحیه داخلی شست و انگشت اشاره، میانی و بخشی از انگشت حلقه (اما نه انگشت کوچک) حس کنیم، به خاطر همین عصب میانی است. این عصب همچنین برخی از ماهیچه‌های کوچک زیر انگشت شست را کنترل می‌کند.

گاهی اوقات، ضخیم‌تر شدن دیواره‌های تاندون‌های ملتهب‌‎شده یا تورم در نواحی دیگر این تونل باعث تنگ شدن این گذرگاه و فشار به عصب میانی می‌شود. نتیجه این فشردگی ممکن است به بی‌حسی، ضعف یا گاهی درد در ناحیه دست و مچ بینجامد. برخی از افراد ممکن است این درد را در ناحیه ساعد و بازو احساس کنند.

این فشار باعث فشرده شدن عصب میانی،‌ کاهش عملکرد آن و نرسیدن جریان خون به انگشتان و دست می‌شود. اگر این سندروم درمان نشود، فشردگی عصب میانی و نرسیدن جریان خون باعث آسیب عصبی دائمی به فرد خواهد شد.

بخوانید
انواع قرص جوشان