سونوگرافی در منزل

سونوگرافی در منزل

یکی از خدمات پر کاربرد و همین طور مهم پزشکی انجام سونوگرافی است که در اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی توسط دستگاه های مدرن و مخصوص و کادری مجرب انجام می شود. سونوگرافی برای قسمت های مختلف بدن انجام می شود و در نوع های مختلفی است. انجام سونوگرافی به این منظور است که داخل بدن توسط اشعه تابش داده شده روی صفحه ی مانیتور دستگاه کامل مشخص باشد تا پزشک به راحتی با بررسی داخل بدن بتواند تشخیص درستی در خصوص علائم مشکوک و یا طبیعی بدن دهد و بر طبق آن در صورت نیاز داروهایی را هم تجویز کند.
و اما به پردازیم به این موضوع که در گذشته انجام تمام خدمات پزشکی تنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام می شد اما رفته رفته به دلیل این که برخی بیماران شرایط و توان رفتن و به طور کلی رفت و آمد مکرر به این مراکز را ندارند این امکان برایشان فراهم شد تا داخل منزل کارهای پزشکی شان انجام شود. امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در حال حاضر صورت گرفته است اکثر خدمات پزشکی داخل منزل به راحتی برای بیمار قابل انجام است. از جمله بیمارانی که بیش تر از این خدمات داخل منزل استفاده می کنند شامل موارد زیر می باشند:

۱- زنان باردار

مورد اول که جز بیش ترین افرادی هستند که از سونو گرافی استفاده می کنند، زنان باردار هستند که لازم است ماهانه برای بررسی جنین این کار را انجام دهند. سونوگرافی کاربرد های بسیار زیادی دارند که این مورد جز مهم ترین ها است. و اما برخی از مادران باردار، دچار بارداری های خطرناک می شوند که می تواند علت های مختلفی هم داشته باشد که شامل نازک بودن دیواره ی رحم، سوراخ بودن کیسه آب جنین، افتادگی رحم و.. باشند که هر کدام به نحوی سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد و پزشک برای این که خطری هر دو را تهدید نکند برای مادر استراحت مطلق تجویز می کند.
در این شرایط برای مادر هم بسیار خطرناک و هم سخت است که برای چکاپ ماهانه در رفت و آمد باشد به همین دلیل از خدمات در منزل استفاده می کند. سونوگرافی که پایه ی چکاپ برای مادران باردار است جز خدمات در منزل می باشد که در این خصوص افراد متخصص به همراه دستگاه و تجهیزات مدرن و مخصوصی که در اختیار دارند جهت انجام سونوگرافی به منازل درخواست کنندگان می روند. انجام این خدمات داخل منزل و در داخل بیمارستان ها و مراکز درمانی اصلا تفاوتی ندارد پس از این بابت جای نگرانی نیست و تمام موارد به صورت کاملا دقیق انجام و بررسی می شود. مادران باردار تنها با ثبت درخواست خود در سایت به راحتی در هر زمان که نیاز به انجام این کار داشتند، از این خدمات بهره مند خواهند شد.

بخوانید
چه داروهایی برای خانم های باردار خطرناک است ؟

۲- افراد با ناتوانی جسمی

و اما مورد دوم این که تمام افرادی که در حرکت ناتوان هستند و رفت و آمد برایشان بسیار سخت است در صورت نیاز می توانند از سونوگرافی داخل منزل استفاده کنند.
سونوگرافی تنها به بررسی جنین محدود نیست بلکه برای اعضای مختلف بدن و بررسی آن ها این کار انجام می شود و هر کس که بخواهد و در رفت و آمد مشکل دارد جهت حفظ وقت و انرژی می تواند مورد استفاده قرار دهد.
هم چنین منظور از افراد ناتوان می تواند افرادی که مشکل در راه رفتن دارند و معلولین و حتی افرادی که دچار قطع نخاع شده اند باشد و حتی برخی افراد در کما داخل منزل هستند که برای بررسی و چکاب آن ها باید حتما خدمات پزشکی داخل منزل برایشان انجام شود.

سونوگرافی در منزل

۳- افراد مسن

مورد سوم قشر کم توان هستند که افراد سالمند و مسن را می گویند و این افراد با توجه به این که سنشان بالا است درصد ابتلا به انواع بیماری ها را در خود بیش تر دارند و لازم است در ماه چکاپ کامل را داشته باشند.
هم چنین در هر قسمت از بدن خود که احساس درد داشته باشند به راحتی توسط سونوگرافی می توانند بررسی کنند و لازم به ذکر است که برخی از این افراد قادر به حرکت نیستند و یا به طور کلی حرکت و رفت و آمد برایشان سخت است که در این شرایط خدمات در منزل را می توانند مورد استفاده قرار دهند و این شرایط ایجاد شده برای این افراد بسیار کاربردی تر می باشد تا بدون مشکل کار پزشکی خود را داخل منزل انجام دهند.
در ادامه به موارد دیگر در خصوص سونوگرافی خواهیم پرداخت تا آشنایی لازم را با این روش پرطرفدار پزشکی داشته باشید.

بخوانید
چگونه باید از دندان های طبیعی مراقبت کرد؟

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی نوعی از آزمایشات تشخیصی در علم پزشکی محسوب می شود که توسط امواج صوتی با طول موج نسبتا بالا داخل بدن را نشان می دهد. از بافت های بدن عبور کرده و تصویری از داخل بدن را بر صفحه ی مانیتور به نمایش می گذارد. تصویری که ایجاد می کند اندازه، شکل و تراکم ساختمان داخل بدن می باشد تا پزشک به راحتی و با مشاهده بتواند تشخیص درستی بدهد.
سونوگرافی می تواند در اکثر زمینه ها به پزشکان برای تشخیص بهتر کمک کند و در زمینه های مختلفی هم کاربرد دارد که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت. برای انجام سونوگرافی مایعی مخصوص را روی دستگاهی که قرار است داخل بدن را نشان دهد می ریزند که این اشعه باعث می شود امواج دستگاه به بدن آسیبی وارد نکند.

سونوگرافی چیست؟
جهت حفظ سلامت خود هر گاه احساس درد در هر ناحیه ای از بدنتان کردید بهتر است پیگیری لازم را انجام دهید تا با تشخیص به موقع دیگر مبتلا به بیماری سخت نشوید و همیشه بدنی سالم و به دور از انواع بیماری ها داشته باشید. زندگی با سلامتی کامل می تواند بسیار لذت بخش باشد.

سونوگرافی در منزل چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی در منزل توسط دستگاه های مجهز و مخصوص و همین طور توسط کادری مجرب و حرفه ای انجام می شود که پس از ثبت درخواست در کوتاه ترین زمان به محل مورد نظر اعزام می شوند تا به بیماران رسیدگی کنند. انواع سونوگرافی وجود دارد که از قسمت های مختلف انجام می شود و شامل موارد زیر می باشد:

۱- مورد اول سونوگرافی از شکم و لگن است که داخل منزل انجام می شود و به طور کامل اندام های رحم و دهانه ی آن، واژن وتخمدان ها را بررسی می کند و در صورت مشاهده ی موردی در آن عکس برداری صورت می گیرد تا در خصوص آن پیگیری های لازم انجام شود.

۲- مورد دوم بررسی و سونو از کبد است که به منظور بررسی کبد و شبکه های عروقی که به آن وصل است می باشد و سونوگرافی از کبد در تشخیص کبد چرب و سایر بیماری های مربوط به آن بسیار کمک می کند و پزشک بهتر می تواند تشخیص دهد و هم چنین دارو تجویز کند.

بخوانید
زانو درد را جدی بگیریم و درمان کنیم

۳- مورد سوم سونوگرافی از مثانه و کلیه ها است که به منظور تشخیص وجود و یا عدم وجود سنگ، آبسه، گرفتگی و انسداد، کوچک بودن مجرای ادراری و… می باشد و در خصوص کلیه ها هم اگر عفونت و یا سنگی داخل آن ها باشد با انجام سونوگرافی به راحتی توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است. لازم به ذکر است که اگر سونوگرافی از کلیه صورت می گیرد باید آزمایشات مرتبط با آن هم باشد تا تشخیص دقیق تر باشد.

سونوگرافی در منزل چگونه انجام می شود؟

۴- سونوگرافی از تیرویید هم مورد بعدی است که همان طور که می دانیم وجود تیرویید به طور غیر طبیعی بسیار خطرناک است و در نهایت سمی و سرطانی خواهد شد که به منظور تشخیص انواع کیست ها، تومور و گواتر در تیرویید از سونوگرافی استفاده می کنند. هرگاه تغییری در قسمت تیرویید خود مشاهده کردید حتما روند بیماری را پیگیری کنید و آزمایشات و سونوگرافی به طور منظم انجام دهید تا سریع تر به بهبودی کامل برسید.

۵- سونوگرافی از سینه به دلیل تشخیص اولیه بیماری های مربوط به سرطان سینه و تشخیص غدد مختلف صورت می گیرد‌.

این موارد جز معمول ترین سونوگرافی ها هستند که داخل منزل برای بیماران انجام می شود تا تشخیص به منظور جلوگیری از ایجاد بیماری زودتر انجام شود که البته انجام سونوگرافی در خصوص تمام اعضا بدن می باشد و تنها محدود به این ۵ مورد نمی باشد.

سونوگرافی داپلر در منزل

و اما از دیگر نوع های سونوگرافی، سونوگرافی داپلر است که به منظور اندازه گیری جریان خون و فشار خون استفاده می شود چرا که این دستگاه مخصوص دارای فرکانس بسیار قوی با طول موج بالایی دارد که می تواند تشخیص بسیار دقیقی داشته باشد.

این نوع سونوگرافی در تشخیص موارد زیر بسیار کاربردی است:

۱- مشاهده ی خونی که لخته شده است.

۲- مشاهده ی فشار جریان خون داخل رگ های مختلف بدن.

سونوگرافی داپلر در منزل

۳- مشاهده ی انواع انسداد های شریانی

با کمک این نوع از سونوگرافی به راحتی تمام این موارد قابل مشاهده است و تنها برای مشاهده ی فشار جریان رگ های خونی کاربرد دارد.