شستشوی گوش در منزل

شستشوی گوش عملیاتی است که طی آن، یک فرد آموزش‌دیده و مجرب، با استفاده از تجهیزات تخصصی، داخل گوش را شستشو داده و جرم داخل آن را پاک می‌کند. برای شستشوی گوش در منزل، با ما تماس بگیرید.

چرا گوش جرم می‌گیرد؟

دلیل این که گاهی دوست داریم گوش‌هایمان را تمیز کنیم، وجود ماده‌ای به نام سرومن است که معمولاً جرم‌گوش نامیده می شود. تولید سرومن برای بدن طبیعی است و در واقع به محافظت و روان‌سازی گوش کمک می‌کند. اگر جرم‌گوش نداشته باشید، احتمالاً گوش‌های شما احساس خارش و خشکی خواهند کرد.

سرومن حتی دارای خواص آنتی‌باکتریال است. به این‌معنی که گوش های شما خود به خود تمیز می‌شوند. سرومن مانند یک فیلتر برای گوش شماست که از ورود مضراتی مانند گرد و خاک به آن جلوگیری می‌کند. در واقع آنها را به دام می‌اندازد و اجازه نمی‌دهد که تا عمق گوش نفوذ کنند.

هنگام جویدن غذا و حرکت دادن فکتان، به انتقال جرم قدیمی از مجرا به دهانه گوش کمک می‌کنید. در این هنگام، سرومن معمولا خشک شده و از گوش خارج می‌شود. اما این جرم در قسمت عمیق کانال گوش شما تشکیل نشده در قسمت بیرونی ساخته شده‌است.

گاهی اوقات نیاز است که گوش شستشو داده شده و جرم آن، توسط یک متخصص و به صورت دستی خارج شود. ما شستشوی گوش در منزل را انجام می دهیم.

داخل گوشتان چیزی فرو نکنید!!

همانطور که اشاره شد، سرومن در قسمت بیرونی گوش تشکیل می‌شود نه در عمق آن. بنابراین تنها دلیل انسداد آن در قسمت لاله گوش، این است که سعی کرده‌اید گوش‌های خود را با یک سواب پنبه، گوش‌پاک‌کن یا چیزی شبیه به آن تمیز کنید و موم را به عمق بیشتری فرو برده اید.

سواب‌زدن یا فروکردن اجسامی مانند کلید در گوش، می تواند مشکلات جدی دیگری ایجاد کند:

  • عفونت
  • پارگی پرده گوش
  • کاهش قابل‌توجه شنوایی

چرا باید گوش خود را شستشو دهیم؟

برخی افراد با گوش‌پاک‌کن ازدواج می‌کنند(!) و برخی دیگر می‌گویند شمع گوش، راه خوبی برای پاک‌کردن آن است. شاید شما یکی از کسانی باشید که می‌گوید هرگز نباید حتی گوش های خود را تمیز کنید.

تنها چیزی که پزشکان در مورد آن اتفاق نظر دارند، این است که فرو کردن هرچیزی در آن، ایده جالبی نیست و بالاتر دلیل آن را گفتیم. گوش های شما معمولاً خود را به خوبی تمیز می‌کنند و نیازی به مراقبت اضافی ندارند. تنها دلیلی که باید آنها شستشو دهید، نرم کردن یا از بین‌بردن جرم گوش به صورت دستی است. اگر می‌خواهید این‌کار را انجام دهید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را به یک فرد متخصص و آموزش دیده بسپارید. می‌توانید از خدمات شستشوی گوش در منزل استفاده کنید.

چه زمانی باید شستشوی گوش انجام دهیم؟

آیا باید گوش‌های خود را پاک کنیم؟ در حالت ایده آل، خیر. گفته شد که مجاری گوش نیازی به تمیز‌کردن ندارد. اما اگر جرم گوش، بیش‌ازحد تجمع کرده و علائمی ایجاد کند یا باعث شود پزشک نتواند گوش شما را به درستی معاینه کند، ممکن است دچار چیزی به نام سرومن ایمپَکشن شوید. سرومن ایمپکشن به حالتی گفته می‌شود که در آن، جرم گوش شما را کاملاً پرکرده است. سرومن ایمپکشن ممکن است در یک یا هر دو گوش اتفاق بیوفتد.

علائم سرومن ایمپکشن:

  • درد یا احساس پر بودن در گوش شما
  • احساس می‌کنید چیزی ‌مانند لوبیا داخل سوراخ‌گوشتان است
  • از دست دادن جزئی شنوایی، که با گذشت زمان بدتر می‌شود
  • صدای زنگ در گوش خود می‌شنوید (معروف به وزوز گوش)
  • خارش گوش
  • بیرون آمدن ترشح از داخل گوش
  • از داخل‌گوش بوی بدی خارج می‌شود
  • سرفه‌کردن‌های شدید و مزمن
  • احساس‌خارش در گلو

هنگام رخ دادن سرومن ایمپکشن، گوش نیاز به شستشو پیدا می‌کند. تا چندی پیش، برای شستشوی گوش نیاز به مراجعه به مراکزی داشتید که این کار را انجام می‌دهند. اما از امروز و پس از خواندن این مقاله، می‌دانید که ما برای شستشوی گوش در منزل، آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

بخوانید
نکات مهم قبل از آزمایش

چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟

اگر مشکل شما جدی نیست، اما احساس می‌کنید بیش از حد جرم‌گوش گرفته‌اید، حتما سعی‌کنید شستشوی گوش خود را به شخصی متخصص بسپارید.

اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، می‎توانید به آرامی قسمت بیرونی گوش خود را تمیز کنید. این‌کار را در سرویس‌بهداشتی انجام دهید. همچنین می توانید چند قطره روغن کودک، پراکسید هیدروژن، روغن معدنی یا گلیسیرین در گوش خود قرار دهید تا موم آن نرم شود.

از سواب پنبه یا هر چیز کوچک یا مهم دیگری مانند شمع‌گوش، برای تمیز‌کردن گوش خود استفاده نکنید. مطالعات نشان می‌دهند که شمع‌های گوش موثر نیستند و حتی می توانند باعث آسیب شوند. قرار است این شمع های توخالی، در مجرای گوش فرو‌رفته و در انتهای آن روشن شوند. اما سازمان غذا و دارو (FDA) دریافته‌است که می‌توانند باعث سوختگی و حتی سوراخ‌شدن داخل‌گوش شوند.

چرا باید از خدمات شستشوی گوش در منزل استفاده کنم؟

پاسخی واضحی برای این سوال داریم. چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی؟ شما خودسرانه تصمیم به تمیز کردن گوش خود نگرفته‌اید. احتمالا شنواییتان کم شده‌است و مطمئن هستید که تنها راه، خارج‌کردن سرومن‌های مزاحم است. هدف شما از پاک‌کردن گوش‌هایتان، این است که شنوایی خود را دوباره در سطح قبلی داشته باشید. خب تا اینجا مشکلی وجود ندارد.

بسیار پیش می‌آید که برای پاک کردن گوش‌هایمان، از کلید استفاده می‌کنیم. یک عطسه، یک زمین‌خوردن، یا حتی کوچک‌ترین برخورد به آرنجمان، کافی است تا برای باقی‌عمر از نعمت گران‌بها و دست‌نیافتنی ای به نام حس‌شنوایی، محروم شویم. نکته ناراحت‌کننده ماجرا این‌است که افراد آموزش‌دیده و متخصصی وجود دارند که می‌توانند در بالاترین سطح بهداشتی و استانداردهای موجود این‌کار را برایمان انجام‌دهند، اما ما به کلید خود اعتماد کردیم و حالا باید به دنبال مراکز آموزش زبان‌اشاره بگردیم!!

حال که از خطرات آگاه هستید و متقاعد شده‌اید تا شستشوی گوش‌های خود را به افراد متخصص بسپارید، دیگر نیازی نیست که برای این‌کار به مراکز درمانی، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها مراجعه کنید.

ما افراد متخصص و کاربلد را گرد هم آورده‌ایم و هم‌اکنون، تیم مجربی داریم که برای خدمت‌رسانی به شما آماده هستند. جهت انجام شستشوی گوش در منزل، تنها کاری که لازم است انجام دهید، تماس گرفتن با ما می‌باشد. همین حالا تماس بگیرید.

هدف از شستشوی گوش در منزل چیست؟

شستشوی گوش یکی از کارهای تخصصی می باشد که پزشکان برای تمیز کردن و پاکسازی گوش بیمار تجویز می کنند. برای شستشو گوش از ابزار های خاصی شامل آب و صابون برای پاک کردن سطح خارجی گوش با استفاده از پارچه نرم و تمیز، و استفاده از قطرات گوش برای پاکسازی داخل گوش می‌ باشد.
شستشوی منظم گوش به عنوان بخشی از بهداشت شخصی، می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌ های گوش کمک بسیار زیادی کند به همین دلیل اگر زمانی تصمیم گرفته اید که اقدام به شستشو گوش کنید می توانید از پزشکانی که این فرایند را در منزل انجام می دهند کمک بگیرید. شستشوی گوش برای پاکسازی داخل گوش انجام می شود تا تمامی جرم هایی که در داخل گوش تجمع کرده اند از بین برود. این کار باید توسط متخصص انجام شود تا اسیبی به گوش میانی و شنوایی فرد وارد نشود.
در اصطلاح پزشکی به جرم گوش سرومن نیز گفته می‌شود. پزشکان برای شستشو گوش در منزل مایع مخصوصی را به داخل گوش وارد می کنند. شستشوی به منظور کاهش سر درد، سرگیجه، گوش درد و… انجام می شود اما اگر شستشوی گوش به صورت تخصصی و اصولی و توسط پزشک انجام نشود به راحتی پرده گوش آسیب می بیند و مشکلات زیادی را برای شخص به وجود می آورد.
شستشوی گوش در منزل به دلایل مختلفی انجام می شود اما پزشک شستشوی گوش را به عنوان آخرین گزینه درمان قرار می دهد‌.
اگر شخص بیش از حد احساس خارش داشته باشد یا احساس می کند که شنوایی آن کاهش پیدا کرده پزشک اقدام به شستشو گوش می کند. شستشوی گوش زمانی انجام می شود درد، خارش، کاهش شنوایی و… به دلیل وجود جرم در گوش باشد.

بخوانید
درمان زخم بستر در منزل

هدف از شستشوی گوش در منزل چیست؟
برای شستشو گوش در منزل تحت هیچ شرایطی خودتان دست به انجام شستشو نزنید به دلیل این که ممکن است سبب آسیب دیدن پرده گوش خود شوید و از ابزار هایی مانند سنجاق، گوش پاکن و… استفاده نکنید و از پزشکانی که این فرایند را در منزل انجام می دهند کمک بگیرید.
برخی از پزشکان شستشوی گوش را به صورت کامل با آب انجام می دهند اما برخی از پزشکان برای شستشو از مایع مخصوص استفاده می کنند تا جرم گوش نرم شود تا بتوانند آن را با استفاده از ابزار مخصوص از گوش خارج کنند.
تمامی مراحل شستشوی گوش باید به ترتیب و به آرامی انجام شود و اگر پزشک در حین کار عجله کند ممکن است سبب آسیب دیدن گوش فرد شود. معمولا پس از شستشو گوش سرگیجه، سر درد و گوش درد طبیعی است و پس از یک الی دو روز به طور کامل رفع می شود و هیچ نگرانی وجود ندارد اما اگر احساس درد بیش از سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

عوارض زیاد شدن جرم گوش

 به وجود امدن جرم گوش یا سرومن یکی از مشکلاتی می باشد که ممکن است برای هر فردی رخ دهد و برای فرد لحظات ناخوشی را ایجاد کند. بدن هر فرد این ماده را با خاصیت ضد باکتریایی و روان کنندگی برای محافظت از گوش در برابر اتفاقات مختلف می‌سازد تا پرده گوش فرد سالم باقی بماند.
به عنوان مثال گرد و غبار و… یا ذرات موجود در هوا زمانی که به داخل گوش نفوذ می کند و با جرم گوش یا سرومن برخورد می کند تا پرده گوش از آسیب و عفونت در امان باشد تا فرد دچار گوش درد، کم شنوایی و… نشود. زمانی که مواد خارجی به سرومن یا جرم گوش برخورد می کند در گذر زمان خشک می شود و از گوش خارج می شود.
سرومن گوش در قسمت بیرونی گوش از مجراهای خاص خود تولید می شود و از سلول های مرده پوست و مرده تشکیل شده است و منتقل شدن این جرم ها به کمک غده های خاصی انجام می شود به عنوان مثال فک در انتقال دادن ترشحات کمک بسیار زیادی می کند و با حرکات ان مانند جویدن به اشکالی مانند پوسته پوسته به سمت بیرون منتقل می شود اما زمانی که جرم گوش افزایش پیدا می کند و به مدت طولانی در گوش فرد باقی می ماند آسیب هایی را می تواند برای فرد به دنبال بیاورد به همین اگر احساس می کنید چیزی در گوشتان سنگین است یا مشکلات دیگری را برایتان به وجود آمده اقدام به بررسی یا معاینه گوش خود توسط پزشک کنید به دلیل این که زیاد شدن جرم گوش عوارض خاص خود را دارد. برخی از عوارض ها را در موارد زیر ذکر می کنیم.

۱- عفونت گوش میانی

۲- وارد شدن آسیب به پرده گوش

۳- کاهش شنوایی دائمی

۴- تحریک گوش

۵- سر درد

۶- سر گیجه

۷- احساس خواب آلودگی

۸- احساس درد در فک

زیاد شدن جرم گوش در هر فرد به دلایل مختلفی می باشد به همین دلیل بیشترین دلایلی که سبب افزایش جرم گوش می شود را در موارد زیر ذکر می کنیم.

بخوانید
علت پریدن پلک چیست؟

عوارض زیاد شدن جرم گوش

۱- استفاده از گوش پاکن

گوش پاکن یکی از ابزار های پر استفاده در افراد می باشد اما در گذر زمان سبب افزایش جرم گوش می شود به همین دلیل سعی کنید از آن استفاده نکنید.

۲- رشد بیش از حد مو در در مجرای گوش

رشد مو در مجرای گوش یک امر طبیعی است اما در برخی از افراد این مسئله غیر طبیعی است به دلیل این که رشد مو بیش از حد است و سبب افزایش جرم گوش می شود.

۳- استفاده طولانی مدت از هدفون

استفاده ی بیش از حد در طول روز از هدفون به راحتی سبب افزایش جرم گوش می شود به همین دلیل سعی کنید در طول روز بیش از یک ساعت از هدفون استفاده نکنید.

۴- خشک نکردن گوش

برخی از افراد پس از حمام، شنا و… داخل گوش خود را خشک نمی کنند و خیس باقی ماندن داخل مجرای گوش علاوه بر این که سبب افزایش جرم گوش می شود سبب ایجاد درد نیز می شود به همین دلیل پس از شنا، حمام و.. با سشوار و با باد خنک مجرای گوش خود را خشک کنید.

۵- خشکی گوش

خشکی گوش یا اگزما در افزایش جرم گوش موثر است به همین دلیل اگر دچار اگزما هستید بهتر است که از پماد های مخصوص استفاده کنید تا مجرای گوش باز شود و مشکلی ایجاد نشود.

چه افرادی نباید شستشوی گوش را انجام دهند؟

شستشوی گوش یکی از روش های درمانی می باشد که پزشکان زیادی تصمیم به این روش می گیرند اما شستشوی گوش برای برخی افراد مناسب نمی باشد و پزشک روش های دیگری را برای درمان در نظر می گیرد.
افرادی که نمی توانند شستشوی گوش را انجام دهند شامل موارد زیر می باشد.

۱- افرادی که به بیماری اوتیت خارجی هستند نمی توانند شستشوی گوش انجام دهند به دلیل در حین شستشو ممکن است آسیب کاملا جدی به گوش فرد وارد شود و به طور دائم شنوایی فرد دچار مشکل شود.

۲- افرادی که جراحی پرده گوش انجام داده اند

افرای که پرده ی گوش خود را در گذشته عمل کرده اند نمی توانند اقدام به شستشو گوش کنند به دلیل این که آسیب جدی به بافت و محل جراحی وارد می شود و بافت گوش ممکن است نتواند مقاومت کافی از خود نشان دهد به همین دلیل برای خالی کردن جرم گوش خود در این شرایط روش های دیگری را انتخاب کنید.

چه افرادی نباید شستشوی گوش را انجام دهند؟

۳- افرادی که پرده ی گوش آسیب دیده دارند

برخی از افراد در گذشته ممکن است آسیب هایی به پرده گوششان وارد شده باشد و اگر اقدام به شستشو گوش کنند ممکن است به راحتی به پرده گوش آسیب وارد شود و فرد شنوایی خود را از دست دهد به همین چنین فردی نمی تواند اقدام به شستشو گوش کند.

شستشوی گوش یک روش درمانی است که باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود و اگر گوش فرد در گذشته آسیب دیده باشد و در حین شستشو مشکلاتی با گوش فرد وارد شود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد به همراه آورد به همین دلیل قبل از شستشو گوش خود از متخصصینی که در این زمینه سابقه کاری کافی دارند کمک بگیرید تا گوشتان را به خوبی بررسی کنند و در صورت لزوم اقدام به شستشو گوش شود.
گاهی اوقات پس از بررسی ممکن است پزشک شستشوی گوش را برای فرد منع کند به همین دلیل توصیه می شود از متخصصین کمک بگیرید تا پروسه درمان و… به خوبی طی شود. شستشوی گوش برای هر سنی انجام می شود اما قبل از هر چیزی فرد باید آزمایشات لازم را انجام دهد تا در صورت تایید دکتر شستشوی گوش آغاز شود.