بیماری هایی که نیاز به آزمایش خون دارند

نارسایی کبد
کبد تقریبا ۵۰۰ عملکرد منحصر به فرد برای بدن دارد. کبد یک ارگان واقعا حیاتی است و در حال حاضر هیچ راهی یا دارویی یا داستگاهی برای عملکرد کبد در درازمدت وجود ندارد. آزمایش‌های خون مکرر باید برای کبد انجام شود. بسیاری از بیماری‌های کبد در ابتدا علائم بیرونی کمتری دارند. شناسایی این بیماری‌ها در ابتدا بسیار مهم است. زیرا اگر بیماری پیشرفت کند احتمال حفظ توانایی عملکرد کبد کاهش می‌یابد.
یک آزمایش خون ساده برای نارسایی کبد، سطح پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و مواد زائد را در خون اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش برای دیدن اینکه آیا کبد توان تولید پروتئین و فیلتر کردن مواد زائد را دارد استفاده می‌شود. آزمایش‌های خون کبد برای کسانی که مبتلا به هپاتیت B یا C هستند بسیار مهم است. 

بیماری‌های کلیوی
آزمایش خون همیشه مورد نیاز هست وقتی که عملکرد کلیه‌ها باعث نگرانی می‌شود. کلیه‌ها نقش بسزایی در سلامتی بدن ایفا می‌کنند. کلیه‌ها با حذف مواد زائد و حفظ تعادل مایعات، نمک‌ها و مواد معدنی در بدن، بدن را سم‌زدایی می‌کنند. از طریق این تعادل کلیه‌ها همچنین مسئول کمک به تنظیم فشار خون می‌باشند.
اگر در عملکرد کلیه‌ها مشکلی باشد، مواد زائد در بدن جمع می‌شوند که این همراه است با عدم تعادل مواد معدنی در بدن که اگر در اوایل بیماری به خوبی تشخیص داده نشود، می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد.
خوشبختانه اختلال عملکرد کلیه‌ها را می‌توان به راحتی با انجام یک آزمایش خون تشخیص داد که این آزمایش سطوح مواد زائد اوره، نیتروژن و کراتینین را اندازه‌گیری می‌کند. سطح بالای هر یک از این مواد زائد در خون را نشان می‌دهد که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند. از نشانه‌های مشکل عملکرد کلیه‌ها، تورم مچ پا، استفراغ،ضعف، خستگی و تنگی نفس می‌باشد. اگر یکی از این نشانه‌ها اتفاق افتاد، بلافاصله یک آزمایش خون کلیه انجام شود. اگر به این مشکلات رسیدگی و درمان نشود باعث نارسایی کلی کلیه می‌شود.

بیماری تیروئید
غده تیروئید فرایندهای متابولیک بدن را کنترل می‌کند. پرکاری غده‌ی تیروئیدی و سیستم بیش‌فعال متابولیک و کم‌کاری غده تیروئیدی و سیستم متابولیک ضعیف ناشی از تولید غیر طبیعی هورمون‌های تیروئید است. برخی از عوارض جانبی قابل توجه پرکاری غده‌ی تیروئیدی (Hyperthyroidism) عبارتند از: کاهش وزن و اضطراب. شایعترین عوارض جانبی کم‌کاری غده تیروئیدی (Hypothyroidism) افزایش وزن و افسردگی است.
اگر بیماری تیروئید در اوایل تشخیص داده شود، معمولا می‌تواند با داروها درمان شود و تهدیدکننده‌ی زندگی نیست. با این حال اگر بیش از حد طول بکشد می‌تواند باعث تورم خشک مومی شکل همراه با ذخیره غیر طبیعی موسین در پوست ایجاد کند که نیاز به درمان فوری و شدید هورمون دارد. همچنین تولید هورمون تیروئید در رشد زودرس بدن بسیار مهم است. عملکرد غیر طبیعی غده تیروئید می‌تواند باعث عقب‌ماندگی ذهنی و رشد خفیف نوزاد شود. آزمایش خون تیروئید برای زنان باردار و نوزادان تازه متولدشده بسیار معقول است.

بیماری قلبی
قلب مرکز سیستم گردش خون است و خون را به تمامی قسمت‌های بدن منتقل می‌کند. اگر درمان نشده باقی بماند، بیماری‌های قلبی و مشکلات قلبی دیگر می‌تواند اثرات منفی بر سلامت کل داشته باشد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.
اغلب بیماری‌های قلبی می‌توانند با داروها و یا حتی با انتخاب شیوه‌ی زندگی سالم‌تر به سادگی درمان شوند.
یک آزمایش خون می‌تواند به تعیین اینکه چطور قلب کار می‌کند کمک کند. آزمایش خون ساده برای بیماری‌های قلبی، میزان کلسترول بدن را اندازه‌گیری می‌کند. در بیماری عروق کرونری …

بخوانید
ورم پا نشانه چیست؟

پیام بگذارید