فیزیوتراپی در منزل

مزایا و نحوه انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل


 امروزه با وجود مشغله‌های فراوان زندگی شهرنشینی، بردن بیماران با توانایی حرکتی اندک به مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی، امری دشوار شده است. به همین خاطر، تصمیم گرفته‌ایم که با ارائه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل این امر را برای بیماران عزیز تسهیل نماییم.

خدمات فیزیوتراپی در منزل مزایای فراوانی دارد. مانند: عدم نیاز به مراجعه به مراکز درمانی که سبب  هدر رفتن وقت و انرژی شما در ترافیک و شلوغی‌های درون شهری می‌شود.

فیزیوتراپی در منزل چگونه انجام می‌شود؟


فیزیوتراپی در منزل یکی از شیوه‌های درمان بیماری‌های عصبی، اسکلتی و ماهیچه‌ای است که با استفاده از لوازم و تجهیزات مکانیکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی، جریان‌های الکتریکی و عوامل فیزیکی دیگر انجام می‌شود.

در این روش از پرتوهای فرابنفش، فروسرخ، جریان برق، نور، ورزش و گرما استفاده می‌شود. همه موارد بیان شده باید توسط افراد فیزیوتراپیست که در این زمینه آموزش‌های لازم را  کسب کرده‌اند و از دانشگاه‌های توانبخشی فارغ التحصیل شده‌اند، انجام شود.

فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان چه مزایایی دارد؟


 همان طور که بیان کردیم، انتظار در صف‌های طولانی برای دریافت خدمات فیزیوتراپی، بسیار دشوار است. اما سختی این کار برای افراد سالمند دوچندان می‌شود. حتی در مواردی به دلیل صف‌های انتظار طولانی، افراد از دریافت خدمات توانبخشی صرف نظر می‌کنند. فیزیوتراپی در منزل برای افراد سالمند از بهترین و ارزشمندترین راه حل‌ها برای رفع این مشکل است.

 

فیزیوتراپی در منزل

 

 انواع خدمات فیزیوتراپی در منزل


 خدمات فیزیوتراپی در منزل انواع مختلفی دارند که در راستای بهبود و درمان آسیب‌های وارد شده به مفاصل و عضلات افراد بیمار انجام می‌شود. از انواع این خدمات می‌توان به ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل برای رفع ناراحتی‌هایی مانند: دیسک کمر، پوکی استخوان، آسیب‌های مفصلی و یا خدمات نورولوژی مانند: ام اس، پارکینسون، فلج مغزی و نخاعی اشاره نمود.

 متخصصین فیزیوتراپی ما مجهز به کلیه دستگاه‌های فیزیوتراپی مدرن و پیشرفته بوده و آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل به بیمارانی که نیاز به فیزیوتراپی در محل اقامت دارند، می‌باشند.

 آیا فیزیوتراپی در منزل تأثیر بیشتری در روند درمان دارد؟

1- تطبیق فیزیوتراپی در منزل با برنامه روزانه زندگی شما

 یکی از مشکلاتی که سبب می‌شود، بیماران جلسات درمانی فیزیوتراپی خود را به طور کامل به اتمام نرسانند؛ این است که برنامه اجرای جلسات فیزیوتراپی با برنامه زندگی بیماران و خانواده آنها هماهنگی ندارد. با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل، زمان جلسات به گونه‌ای تنظیم می‌شود که هم با برنامه زندگی بیمار و خانواده وی و هم با برنامه فیزیوتراپیست هماهنگ باشد.

2- بررسی علت اصلی مشکلات شما توسط فیزیوتراپیست

 شاید نیاز باشد روشی که با آن در آشپزخانه کار می‌کنید را تغییر دهید و یا موقعیت مکانی محل انجام کار خود را در خانه به جای مناسبتری منتقل کنید. زمانی که فیزیوتراپیست وارد خانه شما می‌شود، می‌تواند محیط اطراف زندگی شما را با دقت بررسی کرده و موقعیت‌های نامناسبی را که باعث بروز مشکلات برایتان می‌شود را شناسایی کند.

 پیشنهادات ارائه شده توسط فیزیوتراپیست می‌تواند در رفع مشکلات شما اثرگذار باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکلات شما را حل نماید تا وضعیت شما رو به بهبودی رود.

 3- انجام تمرین‌ها در محیط خانه

 قطعاً محیط کلینیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که برای فیزیوتراپی افراد مناسب باشد. زمانی که شما به خانه باز می‌گردید و باید تمرین‌های مهم را در محل سکونت خود انجام دهید؛ چه مشکلاتی پیش می‌آید؟ قطعاً منزل شما شبیه به یک کلینیک ‌فیزیوتراپی نیست!

 فیزیوتراپیستی که به خانه شما مراجعه می‌کند، می‌تواند از امکاناتی که در دسترس است، بهترین استفاده را کرده و به شما آموزش‌های لازم را بدهد تا تمرینات خود را به بهترین شکل در محیط زندگی انجام دهید.

او می‌تواند فضای خانه شما را  بر اساس نوع نیازتان تغییر دهد.

به عنوان مثال

می‌تواند چیدمان مبلمان را به گونه‌ای تغییر دهد تا اجرای برنامه تمرینی برای شما آسان شود و بیشترین تأثیر را داشته باشد.

 اگر شما برای انجام دادن تمرینات فیزیوتراپی در منزل به کمک شخص دیگری نیاز دارید، پس از بازگشت به خانه به خانواده خود توضیح دهید که چگونه می‌توانند در انجام تمرین‌های فیزیوتراپی به شما کمک کنند. وقتی یک متخصص فیزیوتراپی وارد منزل شما می‌شود پس از آشنایی با افراد خانواده می‌تواند بهترین فرد را جهت کمک به شما در تمرینات انتخاب کرده و آموزش‌های لازم را به او بدهد. در این صورت شما می‌توانید در منزل خود به بهترین شکل ممکن تمرینات فیزیوتراپی را انجام دهید.

 با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل نیازی به رفت و آمد نخواهید داشت!


 پس از به پایان رساندن یک جلسه درمانی، هیچ عاملی اندازه استراحت کردن نمی‌تواند برای بدن شما مفید باشد. اگر شما به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنید پس از گذراندن یک جلسه درگیر ترافیک و شلوغی و رفت و آمد می‌شوید.

 با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل و حضور فیزیوتراپیست به راحتی می‌توانید در خانه خود استراحت کنید. شاید شما تمایل داشته باشید که از گرمای محیط منزل استفاده کرده و یا با یک کتاب در جایی نشسته و به بدن خود فرصت بدهید که به بهترین شکل ممکن خود را ریکاوری کرده و بهترین تاثیرات از تمرینات را دریافت کند.

 دلایل بسیاری برای انجام فیزیوتراپی در منزل وجود دارد که در ادامه این مقاله برایتان بیان خواهیم کرد. اکثر بیماران تأیید می‌کنند که تأثیر درمان‌ها و تمرین‌هایی که در خانه انجام می‌دهند از بین نرفته است و حتی از فیزیوتراپی در کلینیک برایشان مفیدتر واقع شده است.

 

فیزیوتراپی در منزل

 

 مهم‌ترین فواید فیزیوتراپی در منزل


  •  ایمنی شخصی

 از مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی در خانه، امنیت است؛ چرا که سختی حمل و نقل فرد بیمار از خانه تا مرکز فیزیوتراپی و بازگشت مجدد را نخواهد داشت. همچنین برای افرادی که از درد بسیار شدیدی رنج می‌برند، حضور در جلسات فیزیوتراپی در کلینیک‌ها بسیار دشوار است.

 امروزه استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل به دلیل ملاحظات ذکر شده تا حد بسیار زیادی محبوبیت یافته است.

  •  بررسی دقیق‌تر

 اساس درمان فرد بیمار، بررسی زیربنای فیزیوتراپی است. در صورتی که تمرینات فیزیوتراپی به درستی انجام نشود تمام فرضیات اشتباه خواهند بود و ریکاوری و درمان فرد به تعویق می‌افتد.

  • راحتی و آرامش

افراد بیماری که مشکلات حرکتی متوسط و یا شدید دارند، ترجیح می‌دهند که در خانه خود راحت باشند و به بیرون مراجعه نکنند. اما در مواردی که حتی جراحت شدید نیست و حضور در مراکز پزشکی خطری به همراه ندارد؛ چرا از از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده نکنیم؟ دریافت خدمات برای همه افراد راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.