انسولین برای درمان افرادی که دیابت دارند استفاده می شود. هر نوع انسولین در مدت زمان خاصی عمل می کند. این زمان تحت تاثیر ورزش، رژیم غذایی، بیماری، برخی داروها و استرس متفاوت است. دوز مصرف انسولین، نحوه مصرف یا محل تزریق آن در افراد مختلف متفاوت است.

معرفی انواع انسولین تزریقی

انسولین معمولاً U-100 (یا 100 واحد انسولین در یک میلی لیتر مایع) است. انسولین کوتاه اثر (معمولی) نیز با دوز U-500 موجود است. این نوع حاوی 5 برابر انسولین بیشتر نسبت به مدل U-100 است. انسولین گلارژین نیز با دوز U-300 موجود است. غلظت این انسولین سه برابر بیشتر از انسولین U-100 است. حتما غلظت انسولین خود را توسط پزشک‌تان بررسی کنید تا مقدار مناسبی مصرف کنید.

انسولین توسط شرکت های مختلف ساخته می شود. توجه داشته باشید که در طول زمان استفاده از یک نوع انسولین به طور مداوم استفاده کنید.

انواع انسولین

اثرگذاری مثال ها زمانی که شروع به کار می کند (شروع) زمان بیشترین تأثیر (اوج) چقدر طول می کشد (مدت)

سریع

آپیدرا (انسولین گلولیزین) 10-15 دقیقه 1-1.5 ساعت 3.5-5 ساعت
فیاسپ (انسولین آسپارت سریع‌الاثر) 4 دقیقه 0.5-1.5 ساعت 3-5 ساعت
هومالوگ (انسولین لیسپرو) 10-15 دقیقه 1-2 ساعت 3-4.75 ساعت
NovoRapid (انسولین آسپارت) 9-20 دقیقه 1-1.5 ساعت 3-5 ساعت

معمولی

آنتوزیتی (انسولین منظم) 15 دقیقه 4-8 ساعت 17-24 ساعت
Humulin R، Novolin ge Toronto (انسولین منظم) 30 دقیقه 2-3 ساعت 6.5 ساعت

متوسط

Humulin N، Novolin ge NPH (انسولین NPH) 1-3 ساعت 5-8 ساعت تا 18 ساعت

طولانی

باساگلار (انسولین گلارژین بیوسیمیلار) 1.5 ساعت صدق نمی کند 24 ساعت
لانتوس (انسولین گلارژین U-100) 1.5 ساعت صدق نمی کند 24 ساعت
Levemir (انسولین detemir U-300) 1.5 ساعت صدق نمی کند 16 الی 24 ساعت
Toujeo (انسولین گلارژین U-300) 1.5 ساعت صدق نمی کند تا 30 ساعت
ترسیبا (دگلودک) 1.5 ساعت صدق نمی کند 42 ساعت

انسولین های سریع الاثر در یک بازه زمانی کوتاه عمل می کنند. از آنجایی که آنها سریع عمل می کنند، اغلب قبل از خوردن غذا استفاده می شوند. انسولین سریع الاثر بیشتر شبیه انسولینی است که توسط پانکراس انسان تولید می شود. به سرعت سطح قند خون را کاهش می دهد و برای مدت کوتاهی کار می کند. اگر در ابتدای شام به جای انسولین کوتاه اثر از انسولین سریع الاثر استفاده شود، ممکن است از افت شدید سطح قند خون در نیمه شب جلوگیری کند.

انسولین های کوتاه اثر سریعتر از انسولین های طولانی اثر، اثر می گذارند و از بین می روند. انسولین کوتاه‌اثر اغلب 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا استفاده می‌شود تا زمان کافی برای اثرگذاری را داشته باشد. این انسولین های مایع شفاف هستند و وقتی بطری (ویال) برای مدتی ثابت باشد، ته نشین نمی شوند.

انسولین‌های میان‌اثر و طولانی‌اثر حاوی مواد (بافر) اضافه‌شده‌ای هستند که باعث می‌شوند برای مدت طولانی اثر کنند و ممکن است کدر به نظر برسند. هنگامی که این نوع انسولین حتی برای چند دقیقه در ظرف خود ثابت باشد، انسولین بافر در ته ویال می نشیند. اما انسولین گلارژین و انسولین دتمیر مایعات شفافی هستند.

گاهی اوقات می توان مخلوط انسولین را در یک سرنگ ترکیب کرد، به عنوان مثال انسولین با اثر متوسط ​​و سریع یا کوتاه اثر.

بخوانید
شب ادراری( Enuresis )چیست؟

برای راحتی، انسولین با اثر سریع و متوسط ​​از پیش مخلوط شده وجود دارد. این انسولین ترکیبی در سریع‌ترین زمان شروع به کار می‌کند.

انواع انسولین ترکیبی:

  • 30٪ معمولی و 70٪ NPH (Humulin 30/70، Novolin ge 30/70).
  • 50% لیسپرو و ​​50% لیسپرو پروتامین (Humalog Mix 50).
  • 25% لیسپرو و ​​75% لیسپرو پروتامین (Humalog Mix 25).
  • 30% آسپارت و 70% آسپارت پروتامین (NovoMix 30).

بهترین نوع انسولین برای دیابت

دیابت یا بیماری قند یکی از  بیماری های مزمنی می باشد که افراد زیادی ممکن است دچار آن شوند و زمانی که فرد با این بیماری دست و پنجه نرم می کند در بدن فرد سطح قند خون افزایش پیدا می کند و بدن نمی‌ تواند به طور طبیعی و به درستی عمل کند.
دلایلی که سبب به وجود آمدن دیابت در بدن افراد می شود مختلف است و شایع ترین دلایل شامل ژنتیک، چاقی، نارسایی انسولین و سایر عوامل زیستی و بدنی می باشد.
از علائم به راحتی می توانید متوجه شوید که دچار بیماری دیابت هستید این علائم شامل ادرار فراوان، تشنج، خستگی می باشد. برای درمان دیابت روش های مختلفی وجود دارد به همین دلیل برخی از روش هایی که به راحتی می توانید در درمان دیابت انجام دهید شامل تغذیه مناسب، ورزش منظم و مصرف داروهای انسولین می باشد اما برای درمان اصولی تر بهتر است که قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر پزشک متخصص به خوبی درمان شوید تا چنین بیماری پس از گذشت مدتی برنگردد.
انسولین‌ هایی که پزشکان برای درمان تجویز می کنند مختلف است اما بهترین انسولین هایی که برای درمان مصرف می شوند به چندین نوع تقسیم می‌ شوند اما هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از دیابت مناسب هستند. به همین دلیل برخی از انسولین ها را ذکر می کنیم.

۱- انسولین‌ های سریع

انسولین های سریع یکی از انسولین هایی می باشد که پزشکان زیادی برای بیماران تجویز می کنند به دلیل این که کاملا سریع عمل می کنند و در کمترین زمان قند خون را کنترل می کند و نحوه مصرف آن را باید پس از وعده غذایی استفاده شود.

۲- انسولین‌های پایه

انسولین های پایه یکی از انسولین هایی می باشد که معمولا به صورت روزانه استفاده می شود و سطح قند خون را در طول روز و شب کنترل می کند.

بهترین نوع انسولین برای دیابت

۳- انسولین‌ های مخلوط

انسولین های مخلوط ترکیبی از انسولین های سریع و پایه می باشند و برای بیمارانی که نمی‌ توانند انسولین های پایه و سریع را تزریق کنند، کاملا مناسب هستند و پزشک نسبت به وضعیت بیمار این انسولین را انتخاب می کند.
انسولین ها در اشکال های مختلفی تولید شده اند و افراد می توانند نسبت به سن و وضعیت بیمار انسولین مناسب را انتخاب کنند به عنوان برای کودکان از انسولین های خاصی استفاده می کنند.
انتخاب نوع انسولین با توجه به نظارت و معاینه پزشک متخصص انجام می شود و پس از معاینه، بهترین نوع انسولین را برای هر فرد با نوع دیابت متفاوت است به همین دلیل برای درمان چنین بیماری حتما از یک پزشک خوب و متخصص کمک بگیرید تا به خوبی درمان شوید و بتوانید این بیماری را کنترل کنید. کنترل نکردن این بیماری ممکن است آسیب بسیار جدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

بخوانید
تاثیر مثبت ورزش های استقامتی بر باکتری های روده

آیا تزریق انسولین در دیابت بارداری بی خطر است؟

در بارداری ممکن است مشکلات و بیماری های مختلفی برای فرد ایجاد شود و یکی از بیماری هایی که ممکن است در ماه های اول حاملگی یا در اواسط آن به وجود آید دیابت می باشد به همین دلیل فرد در دوران حاملگی خود دفعات بسیاری آزمایش قند را انجام می دهد تا در صورت وجود دیابت اقدام به تجویز انسولین شود.
برخی از افراد برای خطر داشتن تزریق انسولین در دوران بارداری نگران هستند به همین دلیل برای رفع نگرانی افراد برخی از موارد را توضیح می دهیم. تزریق انسولین برای کاهش و درمان دیابت در دوران بارداری بسیار امن است و هیچ گونه اسیبی را برای فرد باردار به وجود نمی اورد همچنین تزریق انسولین به عنوان یک روش درمانی معمول برای کنترل قند خون در دوران بارداری انتخاب می شود.

آیا تزریق انسولین در دیابت بارداری بی خطر است؟
اما همانطور که می دانید تمامی دارو هایی که فرد باردار یا غیر باردار استفاده می کند عوارض های خاص خود را دارد به همین دلیل، برای تزریق انسولین در دوران بارداری برای اطلاع از عوارض جانبی آن از  پزشک خود باید در مورد نحوه استفاده از انسولین و نحوه کنترل قند خون خود سوالات لازم را کنید تا آگاهی کاملی را به دست آورید همچنین پزشک باید تمامی عوارض مصرف انسولین را برای شما توضیح دهد.
پزشک متخصص شما ممکن است در دواران بارداری برای درمان شما تمامی تغییرات را بررسی و زمان تزریق را تجویز کند تا بهترین نتایج را برای شما و جنین شما به دست آورید تا در کمترین زمان و بدون هیچ گونه آسیبی به طور کامل درمان شوید.
اگر برای درمان و کنترل بیماری دیابت در دوران بارداری اقدامی نکنید ممکن است آسیب های جدی را برای خود و نوزاد به همراه بیاورید. بعضی از آسیب‌ های دیابت در بارداری را در موارد زیر توضیح می دهیم.

۱-  رشد زائده در نوزاد

یکی از خطراتی که ممکن زمانی که مادر دچار دیابت است این است که سطح قند خون بالا می رود که باعث می‌ شود نوزاد بیش از حد رشد کند و ممکن است زائده هایی در نوزاد به وجود آید و مشکلاتی را در زندگی آینده آن به وجود آورد.

۲- خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی

ابتلا به پره‌اکلامپسی یکی از بیماری هایی است که با فشار خون بالا و تورم شدید همراه است. در صورت عدم درمان و اقدام نکردن برای درمان، پره‌اکلامپسی ممکن است منجر به آسیب دیدن کبد، کلیه و… شود که این بیماری بسیار خطرناک است.

۳-  خطر ابتلا به عفونت

دیابت درمان نشده در مادران باردار سبب به وجود آمدن دیابت می شود و این بیماری جزو شایع ترین بیماری های افراد باردار دیابتی می باشد.

بخوانید
در ساخت واکسن برای کرونا چقدر پیشرفت کرده ایم؟

۴- خطر ابتلا به زایمان زودرس

زایمان زود رس یکی از خطراتی می باشد که دیابت ممکن است برای زنان دیابتی به همراه بیاورد و تولد نوزاد قبل از تاریخ مقرر شده ایجاد شود و اگر نوزاد به طور نارس به دنیا بیاید ممکن است که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای نوزاد و مادر شود.

۵- خطر ابتلا به عفونت در نوزاد

 نوزادان زنان دیابتی ممکن است با بیماری هایی مانند عفونت و… به دنیا بیاییند و عفونت سبب به وجود آمدن بیماری ها و مشکلات دیگر نیز می شود و سلامت نوزاد در خطر است.

نوع انسولین در بارداری

در دوران بارداری، گاهی اوقات فرد نیاز به انسولین برای کنترل قند خون دارد به همین دلیل پزشک تزریق انسولین را تجویز می کند. بعد از تزریق انسولین به بدن در واقع، سطح انسولین در بدن فرد باردار به طور طبیعی افزایش پیدا می کند تا با نیاز های اضافی جنین و مادر در دوران بارداری سازگار شود و مادر دوران بارداری را به خوبی سپری کند. نوع انسولین هایی که در دوران بارداری برای مادر استفاده می شود مختلف است به همین دلیل انواع آن ها را ذکر می کنیم.

۱- مدل خطی

 مدل خطی یکی از انسولین هایی می باشد که، سطح انسولین را به صورت خطی با توجه به سطح قند خون کنترل می کند تا قند خون آسیب هایی را برای فرد به وجود نیاورد‌.

۲- مدل پروفایل

 در این مدل، سطح انسولین به صورت پروفایل زمان و بسته نسبت به نوع و تعداد وعده‌ های غذایی که فرد در روز مصرف کرده است کنترل می‌ شود تا سطح قند خون به صورت نرمال باقی بماند.

نوع انسولین در بارداری

۳-  مدل پاسخ فعال

 مدل پاسخ فعال، یکی از انسولین هایی می باشد که برای افراد باردار استفاده می شود و سطح انسولین به صورت پاسخ فعال به سطح قند خون که تغییر داشته است کنترل می‌ شود تا آسیبی برای فرد به وجود نیاورد.

۴- مدل پیش‌بینی

 انسولین پیش بینی، به این صورت است که سطح انسولین برای هر فرد باردار را به صورت پیش‌ بینی شده با توجه به وزن، قد، سن و… فرد باردار کنترل می‌ کند.
تمامی مدل هایی که برای کنترل قند خون در بارداران مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک راهکار پزشکی جهت کاهش خطر ابتلا به دیابت بعد از زایمان نیز می باشد به همین دلیل پزشکان به دیابت دد دوران بارداری توجه بسیار زیادی نشان می دهند.
در دوران بارداری، نوع انسولینی که مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است نسبت به شرایط تغییر کند و  در بسیاری از موارد، پزشکان به زنان باردار با دیابت نوع 1 یا نوع 2 انسولین را تجویز می کنند و برای درمان  از نوع های خاص انسولین مانند انسولین آسپارت  و گلولین استفاده می شود به دلیل این که کمترین اسیب را برای زنان باردار به وجود می اورد همچنین، گاهی اوقات ممکن است پزشک نسبت به شرایط و نوع دیابت فرد دستورالعمل های خاص را برای تجویز و استفاده از انسولین در طول بارداری تجویز می کنند.