نوشابه های انرژی زا

نوشیدنی های کافئین دارای محبوب هستند اما  یک مطالعه نشان داده است که مصرف نوشابه های انرژی زا عروق خونی شما را کوچکتر می کند.

محققان می گویند این نوشیدنی ها – به اعصاب و معده صدمه وارد می کنند.

دکتر جان هیگگینس، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون، می گوید: “بسیاری از نوجوانان نوشیدنی های انرژی زا را هنگام تمرینات ورزشی استفاده می کنند، درست زمانیکه نیاز به عملکرد مناسب شریانی خود دارند .

هیگگینس می گوید: ورزش نیاز به حداکثر جریان خون دارند تا اکسیژن بتواند به سرعت به سلول ها برسد. نوشیدنی های انرژی زا که قطر عروق را کاهش می دهد، در واقع، جریان خون و انتقال اکسیژن را محدود می کند.

او گفت: “نوشیدنی های انرژی زا باعث کمبود اکسیژن رسانی به قلب مب شوند . این موضوع علت اصلی بسیاری از حملات قلبی اتفاق افتاده در نوجوانان ورزشکار است.

هیگگینس هشدار داد: “این نوشیدنی ها برای کودکان و نوجوانان توصیه نشده است. او افزود: افراد زیر ۱۸ سال، زنان باردار یا شیردهی، افراد حساس به کافئین، افرادی که از محرک ها یا داروهای مبتنی بر کافئین استفاده می کنند یا افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، باید از نوشیدنی های انرژی زا دور باشند.

مطالعه ای روی ۴۴ دانشجوی پزشکی سالم و غیر سیگاری در ۲۰ سالگی انجام شد . محققان اثرات یک نوشیدنی انرژی را بر روی سلول های عروق خونی که سلول های اندوتلیال نامیده می شوند، آزمایش کردند.

محققان ۹۰ دقیقه پس از نوشیدن ، قطر داخلی عروق خونی آن ها را مورد آزمایش قرار دادند که تماما ​​کمتر از قبل بود.

محققان پی برده اند که این اثر منفی بر روی رگ های خونی ممکن است به مواد تشکیل دهنده نوشیدنی انرژی مانند کافئین، تائورین، قند و سایر مواد مخدر مربوط باشد. تاورین یک اسید آمینه است که به عنوان عامل افزایش انرژی شناخته شده و در اصل از مایع منی استخراج می شود.

محققان پیشنهاد می دهند به جای نوشیدن این نوع از نوشابه ها، از راه های طبیعی بازیابی انرژی مثل پیاده روی آهسته استفاده کنید.

اما در طرف دیگر سخنگوی انجمن نوشیدنی های آمریکایی که نماینده بسیاری از سازندگان نوشیدنی های انرژی است می گوید که نوشیدنی های انرژی زا بی ضرر هستند.

ویلیام درمیلی: نوشیدنی های انرژی زا حاوی حدود نیمی از کافئین یک فنجان قهوه در اندازه های مشابه هستند و به طور گسترده مورد مطالعه و تأیید قرار گرفته اند.

یافته های این تحقیق جهت بررسی بیشتر در نشست انجمن قلب آمریکا در شیکاگو مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

عوارض نوشابه انرژی زا برای مردان

مصرف نوشیدنی های انرژی زا به طور کلی دارای اثرات منفی هستند که در بدن ایجاد می شوند که بیش تر این اثرات بر روی کلیه ها می باشد و باعث از کار افتادن در طولانی مدت است.
داخل نوشیدنی های انرژی زا مقدار زیادی کافئین وجود دارد که باعث ایجاد انرژی کاذب و کوتاه مدت در فرد می شود که در این بین فشار خون و ضربان قلب افزایش می یابد و اختلالاتی را در ریتم سالم قلب ایجاد می کند.
هم چنین هم در زنان و هم در آقایان مشکلاتی را ایجاد می کنند که در این قسمت در خصوص آقایان مواردی را ذکر می کنیم که این موارد شامل زیر می باشد:

بخوانید
چکاپ کامل بدن

۱- اعتیاد آور

مورد اول در خصوص اعتیاد آور بودن این نوشیدنی ها است که ترکیبات اعتیاد آور شامل کافئین و گوارانا در این نوشیدنی ها وجود دارد و گوارانا هم خود به تنهایی دارای کافئین می باشد که با مصرف طولانی مدت می توانند ایجاد وابستگی جسمی کنند و بدن فرد دائم طلب این نوشیدنی ها را می کند.
اما از آنجایی که علایم محرومیت از آنها خفیف و تنها ممکن است ایجاد سردرد کنند، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا عمدتاً جنبه روانی دارد.
این اعتیاد، اعتیاد سختی نیست و با چند روز تحمل می توان از این حالت خارج شد که البته بهتر است به اندازه مصرف شود چرا که با توجه به ترکیباتی که دارد، نه تنها سودی برای بدن نداشته بلکه بسیار مضر هم خواهد بود و مشکلاتی را در طول زمان و در صورت مصرف مکرر ایجاد خواهد کرد که این مورد اعتیاد بیش تر در آقایان شایع می باشد.

۲- عوارض جانبی

مصرف زیاد نوشابه های انرژی زا و به طور کلی نوشیدنی های گازدار و انرژی زا جدا از آسیب هایی که داخل بدن دارند، عوارض جانبی هم به دنبال خواهند داشت که تعدادی از این عوارض شامل اسهال، تهوع، استفراغ، دل درد، افزایش گاز روده، و بی خوابی می باشد.
که در صورت مبتلا شدن به پزشک برای درمان مراجعه کنید.

۳- مشکلات قلبی عروقی

و اما مشکلات قلبی و عروقی از مهم ترین مشکلات محسوب می شود که از طریق این نوشیدنی ها ممکن است ایجاد شود چرا که مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا از اصلی ترین موارد در ایجاد فشار خون و ضربان قلب هستند که باعث افزایش می شوند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت های ورزشی شدید و سنگین که فشار خون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می یابد و انرژی را افزایش می دهد اما خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته های قلبی و مغزی شود به خصوص ایست قلبی که در بین این موارد بسیار شایع تر است چرا که ترکیب ضربا قلب نامناسب و فعالیت بدنی شدید می تواند خطرناک باشد.

عوارض نوشابه انرژی زا برای مردان

۴- چاقی و خرابی دندان ها

و اما درصد چاقی این نوشیدنی ها بالاست و دلیل بالا بودن درصد انواع کربوهیدرات ها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا و این نوشیدنی ها است که حتی علاوه بر چاقی وجود قند در آن ها برای سلامت دهان و لثه ها هم مضر می باشد و در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن پس از نوشیدن می تواند به فساد دندان ها منجر شود که با درد و بوی بد دهان همراه خواهد بود.
داخل نوشیدنی های انرژی زا ترکیباتی وجود دارد که این ترکیبات شامل موارد زیر می باشند:

بخوانید
عوامل ناباروری در مردان

۱- کافئین

کافئین در تمام نوشیدنی های انرژی زا با درصد های مختلف وجود دارد که در خصوص معایب آن توضیحاتی را ارائه دادیم.

۲- تورین

تورین نیز یک اسید آمینه محسوب می شود که به طور طبیعی در منابع پروتئینی از جمله شیر، گوشت و ماهی هم وجود دارد و جز ماده ی رایجی است که حتی در مکمل های ورزشی هم وجود دارد و باعث افزایش انرژی و توانایی ورزشی می شود.
اما لازم است بدانید که مقادیر بالای تورین در خون می تواند خطرناک باشد و احتمال ابتلا به بیمارهای مزمن کلیه وجود دارد.

۳- قند

نوشیدنی های انرژی ها با توجه به این که شیرین هستند دارای درصدی قند می باشند که این قند به  تنهایی باعث چاقی و تخریب دندان ها می شود و در طولانی مدت امکان ابتلا به دیابت را در فرد افزایش می دهد.

۴- گوارانا

۵- جینسینگ

در نهایت لازم به ذکر است که در مصرف هر چیزی باید مقدار تعیین کرد و زیاده روی کردن در هر چیز می تواند آسیب و مشکلات را ایجاد کند به خصوص مواردی که می تواند به بدن و سلامت آسیب بزند.
نوشیدنی های انرژی زا هم به همین صورت هستند اگر مقدار مشخصی تعیین نشود می تواند در طول زمان مشکل ساز شود.

 

عوارض نوشابه انرژی زا برای زنان

نوشابه‌ها و نوشیدنی های انرژی زا شامل مواد محرک مانند کافئین، تورین، گلوکورونولاکتون و ویتامین‌های گروه ب هستند.
این نوشیدنی ها ممکن است برخی عوارض و اثرات جانبی در زنان داشته باشند.
در ادامه، به برخی از عوارض معمول نوشیدنی های انرژی زا اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر می باشد:

۱- اعصاب و روان

مصرف نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند عوارضی مانند اضطراب، عصبانیت، خلق و خوی نامنظم و بی‌خوابی را در برخی افراد ایجاد کند.
این امر به دلیل وجود کافئین و مواد محرک در این نوشیدنی‌ها ممکن است رخ دهد.

۲- سیستم قلبی عروقی

مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تشدید علائم بیماری‌های قلبی موجود و حتی ایجاد ریتم نامنظم قلبی شود.

عوارض نوشابه انرژی زا برای زنان

۳- سیستم گوارشی

ممکن است مصرف نوشابه‌های انرژی زا منجر به عوارضی مانند سوء هاضمه، اسهال، افزایش اسید معده و تحریک روده‌ها شود.
این امر به دلیل وجود مواد محرک و سیترات در این نوشیدنی‌ها می‌باشد.

۴- سیستم ادراری

بخوانید
سوزش سردل را بشناسید

برخی افراد ممکن است با مصرف نوشابه‌های انرژی زا مشکلات ادراری مانند ادرارزدایی فزاینده، تشدید علائم ادرار پریشی و یا راکتیون‌های ادراری داشته باشند.

۵- هورمون‌ها و سیستم تناسلی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به تغییرات در سطح هورمون‌ها و تأثیر بر سیستم تناسلی زنان منجر شود.
این اثرات ممکن است شامل تغییرات در دوره قاعدگی، ناراحتی‌های ناشی از تغییرات هورمونی و کاهش فراوانی قاعدگی باشد.
لازم به ذکر است که اثرات و عوارض نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به شدت و تا حدی متفاوت در افراد باشد.
همچنین، میزان مصرف و تحمل هر فرد نیز تأثیرگذار است.
در صورت بروز عوارض ناخواسته پس از مصرف نوشابه‌های انرژی زا، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

 

مضرات انرژی زا برای نوجوانان

مصرف نوشابه‌های انرژی زا برای نوجوانان همراه با برخی مضرات و اثرات جانبی می‌تواند همراه باشد.
در ادامه، برخی از مضرات معمول نوشابه‌های انرژی زا برای نوجوانان را ذکر می‌کنم:

۱- سیستم عصبی

مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند منجر به اضطراب، بی‌خوابی، خلق و خوی نامنظم و رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان شود.
این اثرات ناشی از مواد محرک مانند کافئین و تورین در نوشیدنی‌ها است.

۲- سیستم قلبی عروقی

مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به افزایش ضربان قلب و تپش قلب، افزایش فشار خون و ایجاد ریتم های نامنظم قلبی در نوجوانان شود و در برخی موارد به دلیل بالا بودن انرژی نوجوانان نسبت به بزرگسالان فشار زیادی بر قلب باشد و ایست قلبی را ایجاد کند.
این امر می‌تواند بر سلامت قلب و عروق آن‌ها تأثیر بگذارد و یک عمر پشیمانی را ایجاد کند.

۳- خون و سیستم ایمنی

مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون، کاهش جذب آهن و کاهش سیستم ایمنی شود.
لازم به ذکر است که اثرات و عوارض نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به شدت و تا حدی متفاوت در افراد باشد.
همچنین، میزان مصرف و تحمل هر فرد نیز تأثیرگذار است.
در صورت بروز عوارض ناخواسته پس از مصرف نوشابه‌های انرژی زا، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

مضرات انرژی زا برای نوجوانان

۴- تأثیر بر رشد و توسعه

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به تأخیر در رشد و توسعه نوجوانان منجر شود.
این می‌تواند به دلیل تأثیر منفی بر جذب مواد غذایی، ناراحتی معده و تغییر در هورمون‌ها باشد.

۵- سلامت روانی

مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا ممکن است باعث افزایش خطر افسردگی، مشکلات خواب و اختلالات روانی در نوجوانان شود.
توصیه می‌شود که نوجوانان از مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی زا خودداری کنند و به جای آن‌ها از یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای انرژی‌بخشی استفاده کنند.
همچنین، در صورت بروز عوارض ناخواسته، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنند.