آزمایش ادرار آلبومین

آزمایش آلبومین ادرار را برای پروتئینی به نام آلبومین تجویز می کنند. آلبومین به طور معمول در خون یافت می شود و توسط کلیه ها فیلتر می شود. هنگامی که کلیه ها همانطور که باید کار می کنند، ممکن است مقدار بسیار کمی آلبومین در ادرار وجود داشته باشد. اما هنگامی که کلیه ها آسیب می بینند، مقادیر غیر طبیعی آلبومین به ادرار نشت می کند. به این بیماری آلبومینوری می گویند. اگر مقدار آلبومین بسیار کم باشد، اما همچنان غیرطبیعی باشد، به آن میکروآلبومینوری می گویند.

آلبومینوری اغلب در اثر آسیب کلیه ناشی از دیابت ایجاد می شود. اما بسیاری از شرایط دیگر می توانند منجر به آسیب کلیه شوند که عبارتند از فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سیروز و لوپوس.

اگر آسیب زودهنگام کلیه درمان نشود، ممکن است مقادیر بیشتری از آلبومین به داخل ادرار نشت کند. هنگامی که کلیه ها آلبومین منتشر میکنند، می تواند به معنای آسیب جدی کلیه باشد. این می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه شود.

آزمایش ادرار آلبومین را می توان بر روی نمونه ادرار جمع آوری شده در بازه های زیر انجام داد:

  • در یک زمان تصادفی. (این معمولاً بعد از اولین باری است که در صبح ادرار می کنید.)
  • در یک دوره 24 ساعته.
  • در یک دوره زمانی خاص، مانند 4 ساعت یا یک شب.

چرا باید تست ادرار آلبومین بگیریم؟

این آزمایش برای بررسی وجود آلبومین در ادرار انجام می شود. این کمک می کند تا به پزشک خود بگویید که کلیه های شما چقدر خوب کار می کنند. این آزمایش اغلب برای بررسی کلیه افراد مبتلا به دیابت انجام می شود. سایر شرایط نیز باعث آلبومینوری می شوند. این شرایط شامل فشار خون بالا، نارسایی قلبی و سیروز است.

هر چه زودتر پزشک متوجه شود که شما آسیب کلیوی دارید، پزشک شما می تواند اقدامات بیشتری برای محافظت از کلیه شما انجام دهد.

شرایط قبل از آزمایش ادرار آلبومین

  • درست قبل از آزمایش ورزش نکنید.
  • اگر پریود می شوید یا ترشحات واژن دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • احتمالاً پزشک یا آزمایشگاه ظرفی را که برای نگهداری ادرار نیاز دارید به شما می دهد. دستورالعمل هایی در مورد زمان و نحوه جمع آوری ادرار دریافت خواهید کرد. این ممکن است یک نمونه یک بار مصرف یا تعدادی نمونه در یک دوره زمانی مشخص باشد.

تست آلبومین چگونه انجام می شود؟

  • نمونه ادرار صبحگاهی بهترین اطلاعات را در مورد سطح آلبومین می دهد.
  • قبل از جمع آوری ادرار دست های خود را بشویید.
  • ظرف را آماده کنید.
  • اگر ظرف درب دارد، درب آن را بردارید و آن را طوری قرار دهید که سطح داخلی آن بالا باشد.
  • اطراف آلت تناسلی یا واژن خود را تمیز کنید.
  • شروع به ادرار کردن در توالت یا ادرار کنید.
  • ادرار را در ظرف جمع کنید.
  • پس از اینکه ادرار برای چند ثانیه جاری شد، ظرف جمع آوری را در جریان قرار دهید. حدود 60 میلی لیتر (2 fl oz) از این ادرار “میانجی” را بدون توقف جریان جمع آوری کنید. لبه ظرف را به ناحیه تناسلی خود لمس نکنید.
  • ادرار کردن را تمام کنید
  • درب ظرف را عوض کنید.
  • دست هایتان را بشویید.
بخوانید
بوی نامطبوع بدن در گرما

آزمایش خون در منزل

علت بالا بودن آلبومین در ادرار

در ابتدا بپردازیم به این که آلبومین چیست و بیش تر در کجا وجود دارد. در واقع آلبومین نوعی پروتئین است که این پروتئین داخل خون وجود دارد که کاری که انجام می دهد این است به عضله سازی کمک می کند و به طور کلی بافت را بازسازی می کند.
هم چنین آلبومین کاربرد دیگری که دارد این است که با عفونت می تواند مبارزه کند به خصوص در خصوص عفونت های خونی. البومین همان طور که گفتیم پروتئین است و جای پروتئین داخل خون است نه ادرار و اگر در ادرار دیده شود نامش به آلبومینوری تبدیل می شود و نوعی بیماری محسوب می شود. دلیل این که البومین و هر پروتئین دیگری در ادرار دیده می شود از عملکرد نادرست کلیه ناشی است چرا که کلیه کاری که انجام می دهد این است که خون را تصفیه می کند و موادی که مورد نیاز بدن است از جمله پروتئین را در خون نگه می دارد و مواد زائد را که همان ادرار است از خون جدا و خارج می کند.
اگر کلیه عملکرد درستی داشته باشد اصلا آلبومین و پروتئین داخل ادرار دیده نمی شود. در واقع وجود آلبومین داخل ادرار یکی از علامت های اولیه ی مشکل در کلیه را نشان می دهد اما همیشه به این معنی نیست و می تواند بیانگر مواردی از جمله:

۱- عدم نوشیدن آب به اندازه ی کافی نیز باشد چرا که کلیه برای عملکرد بهتر خود نیاز دارد که آب کافی در اختیار داشته باشد و مواد مورد نیاز بدن را جز مواد زائد محسوب نکند و تنها مواد زائد را جداسازی کند.

۲- مورد بعدی زیاد نگه داشتن ادرار است که در برخی افراد و حتی کودکان این حالت وجود دارد که ادرار خود را بیش از اندازه نگه می دارند و این باعث می شود که ادرار دو مرتبه به کلیه باز گردد و عملکرد کلیه را مختل کند.

به طول کلی اگر عملکرد کلیه مختل شود اولین مشکلی که ایجاد می شود دفع پروتئین در ادرار است که ایجاد می شود به همین دلیل لازم است نکاتی جهت حفظ عملکرد مناسب کلیه را رعایت کنیم و این دو موردی که ذکر کردیم جز مهم ترین موارد محسوب می شوند که باعث ظاهر شدن پروتئین در ادرار می باشند و یکی از این پروتئین ها هم، آلبومین می باشند. وجود آلبومین داخل ادرار می تواند کمی نگران کننده باشد و لازم است این موضوع حتما پیگیری است و البته لازم به ذکر است که طی آزمایشات قابل تشخیص بوده و بهتر است هرزگاهی آزمایشات کلی انجام شود.

علت بالا بودن آلبومین در ادرار
هنگامی که مشکل دفع پروتئین در ادرار دیده شد حتما جهت بررسی کلیه اقدام کنید و بهتر است هر چه زودتر این اقدامات اولیه انجام شود چرا که می تواند آسیب های شدید تری را ایجاد کند و در وهله ی اول پزشک متخصص باید تشخیص دهد و اگر بیماری و نارسایی کلیه ها تایید شد در این شرایط فرد باید به نفرولوژیست که همان متخصص کلیه است مراجعه کند.
درمان این بیماری خیلی سخت نبوده و با انجام برخی موارد به راحتی می توانید جلوگیری کنید که این موارد شامل:

بخوانید
بیماری SMA

۱- مورد اول استفاده از داروهای مخصوص که طبق نظر و تجویز پزشک باید مصرف شود و از ابتدا تا انتهای مصرف باید بیمار زیر نظر پزشک باشد و مصرف خودسرانه و یا قطع آن مشکلات خود را به دنبال خواهد داشت.

۲- مورد بعدی انجام ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب که برخی مواد مغذی برای کلیه بسیار مفید هستند و باید استفاده شود و هم چنین مصرف آب هم کمک زیادی به عملکرد درست کلیه ها دارد.

۳- و در نهایت کاهش وزن و ترک سیگار هم در این موارد دخیل می باشد. با انجام این موارد می توانید از ایجاد این مشکل در بدن خود تا حد زیادی جلوگیری کنید و در صورت ایجاد هم نگران نباشید اگر پیگیری به موقع صورت بگیرد قابل جبران و درمان خواهد بود. در ادامه به موارد بیش تری در این خصوص می پردازیم تا آشنایی بیش تری کسب کنید و در صورت مبتلا شدن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نقش آلبومین در بدن

آلبومین همان طور که در قسمت قبلی ذکر کردیم از مهم ترین پروتئین ها در پلاسمای خون است که جالب است بدانید این پروتئین داخل کبد ساخته می شود و وارد جریان خون می شود. نقشی که آلبومین داخل بدن دارد این است که:

۱- مورد اول به حفظ فشار وریدی خون کمک بزرگی می کند که بیش تر در خصوص حفظ فشار ماکرومولکول های پروتئینی است.

۲- مورد دوم به انعقاد خون  بسیار کمک می کند که برای کار انعقاد عملکرد پلاکت ها بسیار مهم است و وجود آلبومین باعث می شود پلاکت ها عملکرد بسیار درست و خوبی را در این بین داشته باشند.

۳- مورد سوم این که مواردی و رادیکال هایی وجود دارند که باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند اما وجود آلبومین در خون به حذف این رادیکال ها می پردازد و از ایجاد التهاب توسط آن ها جلوگیری می کند‌.

۴- مورد چهارم نیز جز مهم ترین موارد است که آلبومین با جریانی که داخل خون دارد به انتقال انواع دارو ها و هم چنین ویتامین ها و اسید های چرب، هورمون ها نقش مهمی دارد و این مورد ضرورت وجود آلبومین را در  خون اثبات می کند. هم چنین در صورتی که البومین به حد کافی داخل بدن نباشد مشکلاتی را ایجاد می کند و این مشکلات تا حدودی دارای علائم می باشد و ظاهر می شوند که در این شرایط فرد باید به مصرف دارو و مواد غذایی که دارای این پروتئین مهم هستند بپردازد. از جمله مواد غذایی که این پروتئین را به طور طبیعی در خود دارند شامل موارد زیر می باشد:

۱- تخم مرغ که داخل سفیده ی آن تا حد زیادی آلبومین وجود دارد و در صورت مصرف بالای آن بهتر است تنها سفیده مصرف شود.

بخوانید
علت سوزش و داغ شدن کف پا

۲- گوشت گاو نیز دارای آلبومین است اما مصرف گوشت باید به اندازه باشد.

نقش آلبومین در بدن

۳- انواع فرآورده های لبنی و هم چنین ماهی که این موارد تا حد کافی دارای پروتئین هستند و در صورتی که نیاز به البومین داخل بدن خود داشتید حتما در رژیم غذایی خود این موارد را داشته باشید. هم چنین داروهایی نیز در این موارد وجود دارد که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود و استفاده از دارو بر اساس شدت بیماری و همین طور وزن بیمار تجویز می شود پس بهتر است با مصرف مواد غذایی های پروتئینی از استفاده از دارو در مواقع شدید تر تا حد زیادی جلوگیری کنید.
لازم به ذکر است که در مواقع بسیار شدید تزریق البومین نیز صورت می گیرد که این تزریق عوارض جانبی هم به همراه دارد و حتی ممکن است بدن نسبت به تزریق البومین واکنش نشان دهد و دانه های قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد شود و هم چنین واکنش بدن نسبت به تزریق در هر فرد متفاوت بوده و حتی ممکن است واکنشی صورت نگیرد. اما بهتر است نسبت به استفاده از پروتئین توجه لازم را داشته باشید تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.

خطرات و موارد منع انجام آزمایش

و اما بپردازیم به خطراتی که می تواند پایین بودن آلبومین در بدن داشته باشد که به طور میانگین حد طبیعی وجود این پروتئین در بدن انسان ۴.۳ تا ۴.۵ گرم می باشد که به طور روزانه در کبد به اندازه ی مشخصی تولید می شود که در آزمایشات هم این درصد اگر باشد طبیعی و فرد سالم است اما اگر کم تر از حد معمول باشد عوارضی را به دنبال خواهد داشت که برخی افراد نسبت به چک کردن این موضوع بی اعتنا هستند اما وقتی با خطراتش رو به رو می شوند سریعا به پزشک مراجعه می کنند و در این شرایط ممکن است آسیب های دیگری هم ایجاد شده باشد. در ابتدا به علائم‌کمبود این پروتئین در بدن بپردازیم که شامل:

۱- تغییرات وزنی به طور ناگهانی که فرد کاهش شدید وزن را دارد.

۲- رنگ پوست و سفیدی چشم به حالت زرد رنگ تبدیل می شود.

۳- رنگ ادرار تیره می شود و اسهال و استفراغ در فرد ایجاد می شود.

۴- ضایعات پوستی ایجاد می شود که از معمول ترین آن می توان به کهیر اشاره کرد. که در صورت مشاهده ی این موارد به سرعت به انجام آزمایش بپردازید.

و اما در صورت بی اعتنایی، کمبود آلبومین خطراتی به دنبال دارد که شامل موارد زیر می باشد:

۱- ایجاد بیماری کلیوی که کلیه ها پروتئین دفع خواهند کرد.

خطرات و موارد منع انجام آزمایش

۲- اختلال در عملکرد کبد که البومین تولید نمی کند.

۳- اسهال به مدت طولانی ایجاد می شود و شخص دچار بیماری خود ایمنی خواهد شد.

۴- در نهایت ایجاد عفونت در بدن که در مواقع شدید پایان زندگی به دنبال خواهد داشت.

با رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم خوری به حفظ سلامت خود کمک کنید تا درگیر بیماری های خطرناک نشوید.