آزمایشات بیماری خود ایمنی

آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های خودایمنی، مقدار آنتی‌بادی‌های خاصی را در خون شما اندازه‌گیری می‌کنند. بدن شما برای حمله و نابودی موادی مانند باکتری ها و ویروس ها، آنتی بادی می سازد. اما در بیماری های خودایمنی، آنتی بادی ها به بافت های بدن شما حمله کرده و آن ها را از بین می برند. این می تواند منجر به بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی و لوپوس شود. این مشکلات سلامتی بر بافت های همبند مانند پوست و مفاصل و عروق خونی و سایر بافت ها تأثیر می گذارد.

آزمایشات خودایمنی ممکن است شامل anti-dsDNA، anti-RNP، anti-Smith (یا anti-Sm)، anti-Sjogren’s SSA و SSB، anti-scleroderma یا anti-Scl-70، anti-Jo-1 و anti-CCP باشد. آنتی بادی علیه کاردیولیپین نیز ممکن است آزمایش شود.

اگر چندین مورد از این آنتی بادی ها را دارید – یا آنها را در مقادیر زیاد دارید – ممکن است یک بیماری خودایمنی داشته باشید.

ممکن است آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای یا ANA انجام داده باشید. این آزمایش اغلب ابتدا برای بررسی آنتی بادی هایی که می توانند باعث مشکلات خود ایمنی شوند انجام می شود. آزمایش فاکتور روماتوئید نیز برای بررسی آرتریت روماتوئید انجام می شود.

پزشک شما چندین مورد را بررسی می کند تا تصمیم بگیرد که آیا شما یکی از این شرایط را دارید یا خیر. او به علائم شما و نتایج این آزمایشات و سایر آزمایشات نگاه خواهد کرد.

آزمایشات بیماری خود ایمنی چه دلیلی دارد؟

این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا ببیند آیا شما یک بیماری خودایمنی دارید، مانند:

  • روماتیسم مفصلی.
  • لوپوس.
  • سندرم شوگرن.
  • اسکلرودرمی.
  • پلی میوزیت.

اگر علائمی مانند درد مفاصل، دردهای عضلانی و تب دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که این آزمایشات را انجام دهید.

پزشک شما از این آزمایشات و علائم شما استفاده می کند تا ببیند آیا مشکل سلامتی دارید یا خیر.

نحوه آماده سازی

به طور کلی، هیچ کاری نباید قبل از انجام این آزمایش انجام دهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

مراحل انجام آزمایش بیماری خود ایمنی

یک متخصص بهداشت از یک سوزن برای گرفتن نمونه خون، معمولاً از بازو، استفاده می کند.

هنگامی که نمونه خون گرفته می شود، ممکن است هیچ چیزی از سوزن احساس نکنید. یا ممکن است احساس سوزش یا نیشگون گرفتن داشته باشید.

خطرات احتمالی آزمایش

احتمال بروز خطر از این آزمایش بسیار کم است. هنگامی که نمونه خون گرفته می شود، ممکن است کبودی کوچکی در محل ایجاد شود.

نتیجه آزمایش

یک نتیجه طبیعی (منفی) به این معنی است که آنتی بادی برای بیماری های خودایمنی یافت نشد. نتیجه غیر طبیعی (مثبت) به این معنی است که یک یا چند مورد از این آنتی بادی ها پیدا شده است.

آزمایش خون در منزل

بیماری های خود ایمنی چیست؟

یکی از بیماری هایی که برخی از افراد به دلایل خاصی دچار آن می شوند، بیماری خود ایمنی یا Autoimmune disease می باشد که نوعی از بیماری هایی است که به دلیل خود ایمنی ایجاد می شود. منظور از این که به دلیل خود ایمنی ایجاد می شود این است که سیستم ایمنی بدن توانایی تشخیص سلول های خود را در برابر سلول های مهاجم از دست می دهد و بافت و اندام های بدن را تحت حمله قرار می دهد که سبب به وجود آمدن بیماری خود ایمنی می شود.
بیماری خود ایمنی نه تنها سبب کاهش سیستم ایمنی می شود بلکه قلب، کلیه، غدد لنفاوی، پوست و اندام های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری خود ایمنی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است به همین دلیل کسانی که دچار این بیماری هستند باید به صورت تخصصی و زیر نظر پزشک درمان خود را شروع کنند تا آسیب های بیشتری نبینند.
دلایلی که سبب مبتلا شدن به این بیماری می شود بسیار است اما بهتر است که بدانید مبتلا شدن به این بیماری دلیل مشخصی ندارد و مبتلا شدن به این بیماری دلیل و زیر مجموعه های خاص خود را دارد به همین دلیل دو مورد از عواملی که تاثیر بسیار زیادی در به وجود امدن این بیماری را دارد، ذکر می کنیم.

بخوانید
بیماری آلزایمر

۱- ژنتیک

یکی از مهم ترین دلایل مبتلا شدن به این بیماری ژنتیک یا ارثی بودن این بیماری می باشد. ارثی بودن این بیماری به این صورت است که هیچ فردی دچار این بیماری نمی شود اما کسانی که بستگان نزدیک مانند پدر، مادر، عمو ‌.‌‌… دچار این بیماری باشند احتمال مبتلا شدن به این بیماری بیشتر است و زمانی که دچار این بیماری شوند سیستم ایمنی فرد بر علیه بافت بدن و اندام های حیاتی آنتی بادی ترشح می کند که آسیب های بسیاری را برای فرد به بار می آورد.

۲- عوامل محیطی

عوامل محیطی یکی دیگر از دلایلی می باشد که در مبتلا شدن فرد به بیماری خود ایمنی موثر است به دلیل این که اگر فرد به طور مثال در محیط آلوده و… قرار بگیرد مبتلا به بیماری هایی مانند عفونت ویروسی، باکتریال و… می شود و سیستم ایمنی برای این که عوامل بیگانه را از بین ببرد ترشح می شود و به صورت غیر قابل کنترل به تمامی اعضا بدن حمله می کند.
بیماری خود ایمنی انواع مختلفی دارد و برخی از آن ها ممکن است عواقب خاصی را برای فرد به همراه داشته باشد. انواع بیماری های خود ایمنی شامل موارد زیر می باشد‌.

۱- دیابت نوع ۱

یکی از انواع بیماری های خود ایمنی دیابت نوع ۱ می باشد و خود ایمنی در این بیماری به این صورت است که سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین پانکراس حمله می کنند و آن ها را نابود می کنند و اگر در این زمینه اقدامی نشود قند خون سبب از بین رفتن بینایی و رگ های خونی می شود همچنین برخی از اعضا بدن مانند قلب، کلیه و چشم دچار تداخل می شوند.

بخوانید
آزمایش‌های چکاپ کامل بدن مردان

بیماری های خود ایمنی چیست؟

 

۲- پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های پوستی می باشد که خود ایمنی در تشدید شدن ان بسیار موثر است و خود ایمنی در این زمینه به این صورت است که سیستم ایمنی با پوست مقابله می کند و سبب تشدید پسوریازیس می شود.

۳- بیماری آدیسون

بیماری آدیسون یکی از بیماری های خود ایمنی می باشد که ممکن است فرد به آن مبتلا شود در این بیماری سیستم ایمنی با کلیه ها مقابله می کنند و عملکرد کلیه تحت تاثیر قرار می گیرد

۴- کم خونی

کم خونی یکی از بیماری های خودایمنی می باشد که سیستم ایمنی با خون رسانی بدن مقاومت می کند به همین دلیل فرد دچار کم خونی می شود.

طول عمر بیماران خود ایمنی

افرادی که دچار خود ایمنی هستند در طول زندگی خود با علائم خاصی رو به رو هستند به عنوان مثال ریزش مو، خستگی، مشکلات گوارشی، گز گز شدن دست و پا، التهاب پوستی و… از علائم بیماری خود ایمنی می باشد.
برای تشخیص این که فرد به بیماری خود ایمنی مبتلا است باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند تا با انجام آزمایشات لازم به بیماری فرد پی برد به همین دلیل به صورت خودسرانه شروع به خوردن دارو و… نکنید. بیماری خود ایمنی نقاط زیادی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل نمی توان درمان مشخصی را برای این بیماری مشخص کرد به همین دلیل افرادی که دچار این بیماری هستند باید دارو های متنوعی را مصرف کنند به عنوان مثال ضد درد، فیزیوتراپی، دارو های ضد التهاب، تزریق انسولین و… دارو هایی می باشد که این گونه بیماران ممکن است مصرف کنند.
طول عمر افرادی که دچار بیماری خود ایمنی هستند با افراد دیگر یکسان است اما به شرطی که نکات پزشکی و توصیه های پزشک خود را رعایت کنند به عنوان مثال افرادی که دچار بیماری خود ایمنی هستند باید در طول درمان خود دارو های خاصی را به طور منظم مصرف کنند تا خود ایمنی تشدید نشود و در طول درمان به آرامی درمان شود. معمولا درمان این بیماری زمان بر است و فرد مدت زمان طولانی زیر نظر پزشک قرار می گیرد.

طول عمر بیماران خود ایمنی
آن چه که در درمان و طول عمر افرادی که دچار بیماری خود ایمنی هستند مهم است، سن، وضعیت سلامت، شرایط زندگی و نحوه درمان می باشد به همین دلیل به شرایط زندگی خود اهمیت دهید.
گاهی اوقات اگر فرد سبک زندگی خود را تغییر دهد و طبق یک رژیم غذایی خوب و استاندارد پیش رود به راحتی می تواند خود ایمنی را درمان کند. اگر تصمیم گرفته اید طبق یک رژیم غذایی منظم پیش بروید بهتر است که از متخصص تغذیه کمک بگیرید.
درمان خود ایمنی به مجموعه‌ ای از تکنیک‌ هایی گفته می‌ شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌ ها و عفونت‌ ها انجام می شود و این روش‌ ها شامل مصرف غذا های سالم، ورزش منظم، کاهش استرس، داشتن خواب کافی، مصرف مکمل های غذایی و دارو های گیاهی و… می باشد.

بخوانید
آزمایش کلسترول

تفسیر آزمایش ایمنی بدن

آزمایش ایمنی بدن یکی از آزمایش های پزشکی می باشد که به منظور بررسی وضعیت سلامت و قابلیت مقابله بدن با عوامل خطرناک مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر عوامل انجام می شود که برای انجام این آزمایش، نمونه های خون، ادرار و سایر مواد بدن برای شناسایی علائم عفونت، التهاب و دستگاه ایمنی بدن بررسی می شود و نتیجه نهایی گفته می شود.

تفسیر آزمایش ایمنی بدن
برای انجام آزمایش ایمنی بدن ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید به دلیل این که انجام این آزمایش بدون نسخه پزشک ممنوع می باشد و در صورتی که پزشک به مبتلا بودن فرد به این بیماری مشکوک باشد این آزمایش را تجویز می کند و پزشک با توجه به نتایج آزمایش ایمنی بدن توصیه و تجویز هایی برای پیشگیری یا درمان این بیماری ذکر می کند. به طور ولی می توان گفت انجام آزمایش ایمنی بدن به پزشک برای اطلاع یافتن از وضعیت جسمانی و سلامتی فرد کمک بسیار زیادی می کند تا در صورت احتیاج فرد با درمان اقدامات لازم را انجام دهد.

برای انجام آزمایش سلامتی بدن فرد باید برخی از نکات را رعایت کند تا نتیجه آزمایش به خوبی مشخص شود.

۱- نوشیدن آب به میزان کافی

یکی از نکاتی که قبل از انجام آزمایش سلامتی بدن باید رعایت شود این است که باید به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن شما به خوبی هیدراته شود و نتایج آزمایش به طور دقیق مشخص شود.

۲- رعایت رژیم غذایی

 قبل از ازمایش سلامتی بدن، باید رژیم غذایی سالم و مناسب را رعایت کنید و از خوردن غذا های چرب خودداری کنید تا نتایج آزمایش به صورت دقیق مشخص شود.

۳- نداشتن استرس

کنترل کردن استرس یکی از مواردی می باشد که فرد قبل از انجام ازمایش باید رعایت کند به همین دلیل از یک الی دو روز قبل انجام این ازمایش استرس خود را کنترل کنید یا اگر استرس دارید آن را کاهش دهید.

۴- عدم مصرف الکل و دخانیات

مصرف الکل و دخانیات سبب مشخص نشدن دقیق آزمایش سلامتی بدن می شود به همین دلیل از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید به دلیل این که تاثیر منفی می گذارد.

۵- خواب کافی

بهتر است یک روز قبل از انجام این آزمایش خواب کافی داشته باشید تا آزمایش سلامتی بدن به خوبی مشخص شود به دلیل این که نداشتن خواب کافی سبب مشخص نشدن نتایج آزمایش می شود.
برای انجام این آزمایش حتما به کلینیک یا بیمارستان های تخصصی مراجعه کنید.