ازمایش گروه خونی

آزمایشات گروه خون قبل از تزریق خون و بررسی گروه خونی زنان باردار انجام می شود. خون انسان توسط نشانگرهای خاصی (به نام آنتی ژن ) روی سطح گلبول های قرمز حک می شود. آزمایشات گروه خونی نیز ممکن است انجام شود تا مشخص شود که آیا دو نفر احتمالاً خویشاوند خونی هستند یا خیر.

مهم ترین آنتی ژن ها آنتی ژن های گروه خونی (ABO) و آنتی ژن Rh هستند که یا وجود دارد (مثبت، +) یا وجود ندارد (منفی، -). بنابراین دو آزمایش رایج گروه خونی، آزمایش ABO و Rh هستند.

تست ABO

آزمایش ABO نشان می‌دهد که افراد دارای یکی از چهار گروه خونی هستند: A، B، AB یا O. اگر گلبول‌های قرمز خون شما دارای:

آنتی ژن A باشد:

شما گروه خونی A دارید. قسمت مایع خون شما (پلاسما) دارای آنتی بادی هایی است که به خون گروه B حمله می کنند. حدود 42 نفر از هر 100 نفر در جهان دارای گروه خونی A هستند که 6 نفر دارای خون A منفی (A-) و 36 نفر دارای خون A مثبت (A+) هستند.

آنتی ژن B باشد:

شما گروه خونی B دارید. پلاسمای شما دارای آنتی بادی هایی است که به گروه خونی A حمله می کنند. حدود 9 نفر از هر 100 نفر در جهان دارای گروه خونی B هستند که 1 نفر دارای خون B منفی (B-) و 8 نفر دارای خون B مثبت (B+) هستند.

نه آنتی ژن A و نه B

شما گروه خونی O دارید. پلاسمای شما دارای آنتی بادی هایی است که به هر دو نوع خون A و B حمله می کنند. حدود 46 نفر از هر 100 نفر در جهان دارای گروه خونی O هستند که 7 نفر دارای خون O منفی (O-) و 39 نفر دارای خون O مثبت (O+) هستند.

هر دو آنتی ژن A و B
شما گروه خونی AB دارید. پلاسمای شما آنتی بادی علیه گروه خونی A یا B ندارد. از هر 100 نفر در جهان 3 نفر دارای گروه خونی AB هستند که کمتر از 1 نفر دارای خون AB منفی (AB-) و حدود 3 نفر دارای خون AB مثبت (AB+) هستند.
بخوانید
آمنوره یا قطع پریودی

خون دریافت شده در تزریق باید همان آنتی ژن های شما (خون سازگار) را داشته باشد. اگر تزریقی دریافت کنید که دارای آنتی ژن های مختلف (خون ناسازگار) باشد، آنتی بادی های موجود در پلاسمای شما سلول های خون اهداکننده را از بین می برد. این واکنش بلافاصله با تزریق خون ناسازگار اتفاق می افتد و می تواند خفیف باشد یا باعث بیماری جدی و حتی مرگ شود.

خون نوع O منفی هیچ آنتی ژنی ندارد. این نوع گروه “اهداکننده جهانی” نامیده می شود زیرا با هر گروه خونی سازگار است. گروه خونی AB مثبت، نوع “گیرنده جهانی” نامیده می شود، زیرا فردی که آن را دارد می تواند از هر نوعی خون دریافت کند. اگرچه ممکن است از انواع “اهداکننده جهانی” و “گیرنده جهانی” برای طبقه بندی خون در مواقع اضطراری استفاده شود. آنتی ژن های جزئی (غیر از A، B و Rh) که روی گلبول های قرمز خون وجود دارند، گاهی اوقات نیز می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. بنابراین قبل از تزریق خون از هر نظر بررسی می شوند.

تست Rh

گروه خونی Rh آنتی ژن Rh (که فاکتور Rh نیز نامیده می شود) روی گلبول های قرمز خون را بررسی می کند. اگر گلبول های قرمز شما:

  • آنتی ژن Rh داشته باشید، خون شما Rh مثبت است.
  • آنتی ژن Rh ندارید، خون شما Rh منفی است.

برای مثال، اگر آنتی ژن های A و Rh دارید، گروه خونی شما A مثبت (A+) است. اگر خون شما دارای آنتی ژن B است اما آنتی ژن Rh ندارد، گروه خونی شما B منفی (B-) است.

گروه خونی Rh برای زنان باردار اهمیت بیشتری دارد. زمانی که زنی که خون Rh منفی دارد، نوزادی (جنین) که خون Rh مثبت دارد، باردار شود، ممکن است مشکل ایجاد شود. این ناسازگاری Rh نامیده می شود. اگر خون نوزاد Rh مثبت با خون مادر Rh منفی در دوران بارداری یا زایمان مخلوط شود، سیستم ایمنی مادر آنتی بادی می سازد. این پاسخ آنتی بادی حساسیت Rh نامیده می شود و بسته به زمانی که اتفاق می افتد، می تواند گلبول های قرمز خون نوزاد را از بین ببرد.

بخوانید
نحوه ی مراقبت خانگی از افراد مشکوک به کرونا

حساسیت Rh به طور کلی بر سلامت کودک در دوران بارداری که در آن حساسیت رخ می دهد تأثیر نمی گذارد. اما سلامت نوزاد با خون Rh مثبت در دوران بارداری آینده بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. پس از ایجاد حساسیت، نوزاد ممکن است دچار مشکلات خفیف تا شدید (به نام بیماری Rh یا اریتروبلاستوز جنینی ) شود. در موارد نادر، اگر بیماری Rh درمان نشود، نوزاد ممکن است بمیرد.

آزمایش Rh در اوایل بارداری برای بررسی گروه خونی زنان انجام می شود. اگر Rh منفی باشد، می تواند تزریق ایمونوگلوبولین Rh دریافت کند که تقریبا همیشه از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. مشکلات ناشی از حساسیت Rh از زمان ایجاد ایمونوگلوبولین Rh بسیار نادر شده است.

چرا انجام می شود

آزمایش گروه خون انجام می شود:

  • قبل از تزریق خون
  • زمانی که زنی قصد بارداری دارد یا برای اولین بار باردار می شود.
  • قبل از اهدای خون
  • قبل از جراحی
  • قبل از اینکه فرد عضوی را برای پیوند اهدا کند.
  • برای نشان دادن اینکه آیا دو نفر می توانند خویشاوند خونی باشند یا خیر.
  • برای بررسی هویت فردی که مظنون به ارتکاب جرم است.

نحوه تهیه

قبل از انجام این آزمایش لازم نیست کاری انجام دهید.

چگونه انجام می شود

یک متخصص بهداشت از خون شما نمونه برداری می کند.

چه احساسی دارد

هنگامی که نمونه خون گرفته می شود، ممکن است دردی از سوزن احساس نکنید. یا ممکن است احساس سوزش یا نیشگون گرفتن سریع داشته باشید.

خطرات

احتمال بروز مشکل از این آزمایش بسیار کم است. هنگامی که نمونه خون گرفته می شود، ممکن است کبودی کوچکی در محل ایجاد شود.

بخوانید
دیسکوپاتی گردن چیست؟