فلبوتومیست کیست؟

به یک کارمند مراقبت های بهداشتی که در فرآیند جمع آوری خون با خون گیری به تکنسین آزمایشگاه، پزشکان و پرستاران کمک می کند، فلبوتومیست گفته می شود .

فلبوتومیست چه کاری انجام می دهد؟

فلبوتومیست نمونه خون را با رگ‌گیری از مراجعه کننده و جمع اوری خون شروع می کند ولی در کل اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • بررسی وضعیت بیمار و پیشرفت درمان
  • پردازش نمونه ها برای اهداف تحقیقاتی
  • انجام آزمایش تعیین گروه خونی

سایر مسئولیت های فلبوتومیست عبارتند از:

  • انجام مصاحبه با بیمار و بررسی علائم حیاتی بیماران
  • انتقال نمونه خون به آزمایشگاه برای آزمایش
  • نگهداری سوابق بیمار

اگر می خواهید به عنوان یک پیراپزشک در مراقبت های بهداشتی شغلی ایجاد کنید، این یکی از دوره هایی است که می توانید انتخاب کنید.

چرا گواهی دوره فلبوتومی مهم است؟

برای کار به عنوان فلبوتومیست ، یک گواهی پایان دوره به شما کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و به فردی ارزشمند از یک تیم پزشکی تبدیل شوید، زیرا به پرستاران و پزشکان کمک می کنید تا شرایط بیمار را تشخیص دهند و استراتژی های درمانی را بهتر برنامه ریزی کنند. فلبوتومیست ها بازیگران مهمی در عرصه کمک به بیماران برای تشخیص دقیق و به موقع هستند.

به دلیل کوتاه بودن دوره های آموزشی، می توانید زودتر وارد بازار کار شوید و تجربیات ارزشمندی کسب کنید. این گواهینامه همچنین می تواند به صورت آنلاین انجام شود و به یک تکنسین آزمایشگاهی که از قبل مشغول به کار است کمک می کند تا بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی یا زمانی گواهینامه ای دریافت کند و به متخصصان شاغل اجازه می دهد بدون به خطر انداختن شغل و محل سکونت خود، مهارت خود را ارتقا داده و گواهی دریافت کنند.

بخوانید
علت سرطان ریه چیست؟

دوره فلبوتومی شامل چه موضوعاتی است؟

  • جمع آوری، نگهداری و انتقال نمونه های خون
  • انجام اقدامات کنترل عفونت از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) تا دفع ضایعات زیست پزشکی
  • ارائه کمک های اولیه در مواقع اضطراری در حین رگ گیری

واجد شرایط بودن و مدت دوره فلبوتومی

پس از گذراندن دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی می‌توانید برای دوره فلبوتومی درخواست دهید.

دوره های آموزشی فلبوتومی از نظر طول دوره متفاوت است و معمولاً منجر به گواهی پایان کار دوره می شود .

برای  ثبت نام در دوره فلبوتومی و دریافت گواهینامه فلبوتومیست می توانید به معاونت های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنید.

فرصت های کاری و دستمزد فلبوتومیست

به عنوان یک فلبوتومیست یا تکنسین آزمایشگاه ، تنها فردی هستید که در محیط ازمایشگاه با بیمار یا مراجعه کننده در تماس هستید. به غیر از کار در آزمایشگاه، می‌توانید با درخواست شغل در مکان‌هایی مانند – بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی ، بانک‌های خون ، مراکز تشخیصی یا کلینیک‌ها ، امرار معاش کنید.

تکنسین های آزمایشگاهی تا 70 درصد آزمایش های آزمایشگاهی بیماران را به پزشکان ارائه می دهند تا بتوانند تشخیص و برنامه درمانی دقیقی را ارائه دهند.

بحران کووید جهان را با کمبود تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی مواجه کرده است. این اتفاق نیاز و احترامی که شایسته آن‌ها است را افزایش می‌دهد. این بیماری همه گیر فرصت های شغلی زیادی را در بخش برای Phlebotomist ها ایجاد کرده است.