مردم سراسر جهان در حال حاضر تحت تاثیر بیماری ویروس کرونا،کووید-۱۹ قرار گرفته اند.
با ادامه گسترش عفونت ،سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که همه ی موارد تایید شده ی ازمایشگاهی جداسازی شوند.افرادی که مشکوک به مواجه شدن با ویروس هستند میتوانند در خانه تحت قرنطینه شخصی قرار بگیرند سایر افراد که به نشانه های خفیف بیماری دچار می شونداما نمیتوانند به مرکز مراقبت های بهداشتی بروند می توانند از مجموعه خدمات پزشکی آلام طب در منزل بهره مند شوند و همچنین میتوانند در خانه با پشتیبانی اعضای خانواده تحت مراقبت قرار گیرند .

اگر به نشانه های خفیف مانند تب،سرفه ی خشکدچار شدید و دارای شرایط بیماری های زمینه ای نیستید،با پزشکان مجموعه ی ما گفتگو کنید که ایا میتوانید نشانه های بیماری تان را در حالی که خودتان را در خانه تحت قرنطینه قرار دهید مدیریت کنید.

تاجایی که امکان دارد از یک ماسک پزشکی استفاده کنید،اگر نمیتوانید ماسک را تحمل کنید بنابراین هنگامی که عطسه و یا سرفه می کنیددهان و بینی تان را با یک دستمال قابل بازیافت بپوشانید و ان را به شکل درست دور بیندازید.اگر از یک دستمال دست استفاده نی کنید ان را پس از استفاده بشویید.

اگر فردی نیاز دارید که مراقب شما باشد .فردی که در سلامتی خوبی قرار دارد و بیماری زمینه ای ندارد را تعیین کنید.
افراد مراقبی که مراقب بیمار هستند نیز باید ماسک پزشکی کاملا اندازه ی صورت استفاده کنند،تا دهان و بینی شان را بپوشانند.
در شرایط الوده شدن ماسک ،باید فورا با یک ماسک جدید جایگزین شود.

بخوانید
مراقبت های بعد از شیمی درمانی

هنگام برداشتن ماسک به جلوی ان دست نزنید.ماسک را پس از استفاده فورا دور بیندازید و دستانتان را بشویید.از ماسک یا دستکش دوباره استفاده نکنید.حداقل یک متر از سایر اعضای خانواده دور بمانید،بویژه سالخوردگان و افراد دارای شرایط بیماری زمینه ای ،زیرا آن ها در خطر بالای پیامدهای شدید کووید-۱۹ قرار دارند و باید از ان ها محافظت شود.

تازمانی که شما کاملا بهبود پیدا کنید کسی مجاز به دیدار از شما نیست.حرکت خود را در خانه محدود کنید تا از به اشتراک گذاشتن فضا با سایر افراد خانه خودداری کنید.و اطمینان داشته باشید که فضاهای مشترک مانند اتاق نشیمن ،اتاق خوراک خوری و آشپزخانه و حمام دارای تهویه مناسب هستند.

در یک اتاق جداگانه بخوابید و بمانید ،اگر اتاق جداگانه امکان ندارد ،فاصله حداقل یک متری را از سایر افراد در خانه داشته باشید.دستانتان را پی در پی با اب و صابون بشویید.دستانتان را همچنین پیش از اماده کردن و پیش از خوردن خوراک ،پس از استفاده از توالت و هر زمانی که دستانتان کثیف به نظر می رسد بشویید.

اگر دستان شما به وضوح کثیف نیستند می توانید از اسپری دست بر پایه الکل استفاده کنید ،برای هشک کردن دستانتان پس از شستشو از دستمال توالت استفاده کنید و آن را به طور مناسب در یک سطل در بسته و دور بیندازید.
در غیر اینصورت از یک حوله استفاده کنید،اما اطمینان داشته باشید که با سایر افراد مشترک نیست، و به طور منظم پس از استفاده شسته می شود.ظروف خوراک خوری خود را به اشتراک نگذارید،و همیشه آن ها را پیش و پس از استفاده با آب و صابون به خوبی بشویید.
میزها ،تخت خواب،مبلمان،دستگیره ی در و سطح هایی که در همه اتاق ها پی در پی در تماس هستند،باید به طور پی در پی تمیز شوند.
همه ی سطح ها باید پیش از استفاده از ضد عفونی کننده دارای 5/درصد سدیم هیپوکلریت با اب و مواد شچینده تمیز شوند،لباس ها و حوله ها باید با دست و مواد شوینده و اب داغ شستشو شوند،یا در ماشین لباسشویی در دمای 60تا90درجه سانتیگراد شسته شوند.مسواک،خمیردندان،وسیله ها و ظرف های خوراک خوری ،لیوان ها حوله های حمام ،حوله های دستشویی و وسایل خواب را با دیگران به اشتراک نگذارید.

بخوانید
درمان برفک دهان بزرگسالان

سیگار نکشید.سیگار کشیدن هنگامی که به کووید -19مبتلا هستید نی تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد.اگر به نشانه های شدید تر مانند تنگی نفس ،یادرد قفسه سینه دچار شدید با آلام طب تماس بگیرید و درخواست خدمات پزشکی نمایید تا از پشتیبانی موسسه ما بهره مند شوید.در این دوران سخت فعال بمانید و از نظر اجتماعی مشغول باشید.

با برنامه خوراکی مناسب ،خوابیدن مناسب و ورزش منظم سبک زندگی سالمی را دنبال کنید.داشتن احساس بی حوصلگی ،استرس،اشفتگی ترس و عصبانیت در این بحران طبیعی است .بنابراین با افرادی که به ان ها اطمینان دارید گفتگو کنید شما میتوانید با دوستان ،خانواده و همکارانتان با تلفن ایمیل و رسانه های اجتماعی و تماس ویدیویی در تماس باشید.

اطلاعات لازم در مورد کووید 19را تنها از منبع های مورد اعتماد مانند ،سازمان بهداشت جهانی و مسئولین بهداشت و یا در سایت ما دریافت کنید .
و در صورتی که خواندن یا تماشای خبرهای زیاد شما را نگران می کنند ،انها را کنار بگذارید.با رعایت بهداشت فردی ،استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از خودمان و دیگران در برابر کووید 19محافظت کنیم.