پماد نیتروگلیسیرین برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین صدری) در افراد مبتلا به بیماری قلبی خاص (بیماری عروق کرونر) استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته ای از داروهای معروف به نیترات است. آنژین زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نمی کند. این دارو با شل کردن و گشاد کردن رگ‌های خونی کاری میکند تا خون راحت‌تر به سمت قلب جریان یابد.

این دارو پس از بروز درد قفسه سینه تاثیری نخواهد داد. همچنین شواهدی مبنی بر استفاده قبل از فعالیت های بدنی (مانند ورزش، فعالیت جنسی) برای جلوگیری از درد قفسه سینه مشاهده نشده. ممکن است در این شرایط به داروهای دیگری نیاز باشد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

نحوه استفاده پماد نیتروگلیسیرین

بروشور دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

طبق دستور پزشک از این دارو استفاده کنید. از لمس پماد با انگشتان خود خودداری کنید. دوز خود را با دقت روی یک اپلیکاتور اندازه گیری دوز کاغذی فشار دهید. این اپلیکاتورها همراه با دارو عرضه می شوند. اپلیکاتور کاغذ را با سمت پماد به سمت پایین روی یک ناحیه خشک و بدون مو از پوست، معمولاً روی سینه قرار دهید. پماد را به پوست نمالید. با استفاده از کاغذ، پماد را به آرامی پخش کنید تا ناحیه ای به اندازه ای که پزشک شما تجویز کرده است بپوشاند. اپلیکاتور کاغذ را در جای خود بچسبانید و با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا لباس شما لک نشود. پس از استفاده و برداشتن دارو دست های خود را بشویید.

مهم است که این دارو را در ساعات مشخصی در روز استفاده کنید. زمان مصرف دارو را تغییر ندهید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. طبق دستور پزشک روزانه دارو را استفاده کنید.

بخوانید
تپش قلب چیست؟

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

اگرچه بعید است، اما زمانی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است به دوزهای متفاوتی نیاز داشته باشد. اگر پس از مصرف این دارو علائمی مثل: درد قفسه سینه داشتید به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی پماد نیتروگلیسیرین

سردرد، سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع و گرگرفتگی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

سردرد اغلب نشانه ای از اثربخشی این دارو است. پزشک شما ممکن است درمان سردرد را با مسکن های بدون نسخه (مانند استامینوفن، آسپرین) توصیه کند. اگر سردرد ادامه یافت یا شدید شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز این عوارض جانبی بعید اما جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع / نامنظم / تپنده

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • کهیر
  • خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس
بخوانید
آشنایی با کشیدگی و پیچ خوردگی اندام ها

موارد احتیاطی در مصرف پماد نیتروگلیسیرین

قبل از استفاده از این دارو، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. یا به داروهای مشابه (مانند ایزوسورباید مونونیترات)؛ یا به نیتریت ها؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید، به خصوص موارد زیر:

  • آسیب اخیر سر
  • کم خونی
  • فشار خون پایین
  • کم آبی بدن
  • سایر مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی اخیر)

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند، به ویژه سرگیجه و سبکی سر که می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید.

بخوانید
کورتیزول در آزمایش خون

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ – ED یا فشار خون ریوی (مانند سیلدنافیل، تادالافیل)
  • داروهای خاص برای درمان سردردهای میگرنی (آلکالوئیدهای ارگوت مانند ارگوتامین)
  • ریوسیگوات

این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله سطح کلسترول خون) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

این دارو در صورت بلعیدن ممکن است مضر باشد. اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با 115 تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب آهسته، تغییرات بینایی، تهوع/استفراغ شدید، تعریق، پوست سرد/آلوده‌ای، انگشتان دست/پا/لب‌های مایل به آبی.

دوز فراموش شده نیتروگلیسیرن

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. دوز را به هیچ وجه دوبرابر نکنید.

نگهداری پماد نیتروگلیسیرین

در دمای اتاق بین 20-25 درجه سانتیگراد به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. بلافاصله پس از هر بار استفاده، لوله را محکم ببندید. در جای مرطوب نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.