نبض شکم نشانه چیست؟

نبض شکم نشانه چیست؟

نبض شکم نشانه‌ای از فعالیت عضلات روده‌ها و تکانه‌های آن‌ها است.
در بیشتر موارد، این تکانه‌ها باعث حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش و جابجایی آنها به سمت روده‌ها و رکتوم می‌شود.
نبض شکم ممکن است به صورت طبیعی و روتینی رخ دهد و نشانه‌ای از سلامت دستگاه گوارش باشد.
در برخی موارد، تغییرات نبض شکم می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست یا دیسفاژی (مشکل در جابجایی مواد غذایی) باشد.

نبض شکم نشانه چیست؟
این تغییرات ممکن است به علت تغذیه نامناسب، استرس، مصرف برخی داروها یا بیماری‌های مرتبط با گوارش اتفاق بیفتد.
اگر شما نگران یا دارای علائمی از ناهنجاری در نبض شکم خود هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ارزیابی کاملی از وضعیت گوارش شما صورت بگیرد و در صورت لزوم، تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

تشخیص آنوریسم

نبض شکمی در واقع اشاره به ناحیه‌ای نزدیک به انتهای بخشی از سرخرگ را دارد.
معمولا در طول چند سال ایجاد می‌شود و علائم زیادی هم ندارد به این معنی که نشانه ها به وضوح قابل تشخیص نیستند.
البته اگر این ناحیه زیاد بزرگ شود آئورت می‌تواند منفجر شود که موجب خونریزی داخلی خطرناک می‌شود.
هم چنین آنوریسم می تواند در هر قسمت از آئورت ایجاد شود، اما از معمول ترین آن ها می توان به نوع آنوریسم آئورت شکمی اشاره کرد که همان طور که مشخص است این آنوریسم در بخشی از آئورت که از شکم عبور می کند، رخ می دهد.
جالب است بدانید که آنوریسم می تواند با گذشت زمان هم بزرگ شود و باعث ایجاد علائمی شود که این علائم نیز به وضوح قابل مشاهده و تشخیص باشند و همان طور که گفتیم هنگامی که آنوریسم بیش از حد بزرگ شود و رشد کند می تواند پاره شود و باعث خونریزی شود که این خونریزی در اکثر مواقع تهدید کننده لست و مرگ را به همراه خواهد داشت.
در برخی شرایط هم ممکن است شرایط بدتر شود و در آنوریسم یک لخته خون ایجاد شود.
لخته خون بسیار خطرناک است و دلیل این است که می تواند شکسته شود و در سراسر بدن حرکت کند و اگر به قلب برسد مرگ را به دنبال خواهد داشت و یا اگر از این لخته به مغز یا عروق خونی قلب برسد، می تواند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شود.
اکثر افرادی که به این بیماری آنوریسم مبتلا  هستند اصلا علامتی از این بیماری را ندارند که این مورد می تواند بسیار ناامیدکننده بلشد چرا که اگر بیمار متوجه نباشد ممکن است اتفاقات بدتری نیز ایجاد شود.

بخوانید
سوختگی سطحی

تشخیص آنوریسم

نحوه ی تشخیص آنوریسم به دلیل این که بدون علامت است معمولاً توسط گرافی با اشعه ایکس است اما در طی معاینه معمول برای تشخیص بیماری های دیگر که در این بین ممکن است پزشک به وجود این بیماری پی ببرد.
بسیاری از آنوریسم های آئورت سال ها به آرامی رشد می کنند.
اما شایع ترین علامت آن درد در شکم است. درد ممکن است گاه بی گاه یا مداوم باشد که اگر مداوم بود حتما لازم است به پزشک مراجعه شود چرا که در برخی افراد درد و یا نبض شکم می تواند نشانه ای، هشدار دهنده از آنوریسم آئورت شکمی باشد که نیاز سریع به درمان دارد.
و اما اگر پزشک شک به آنوریسم آئورت شکمی داشته باشد، درخواست سونوگرافی یا سی تی اسکن را از بیمار دارد تا بررسی های لازم را بتواند انجام دهد و اگر آنوریسم تأیید شود، متخصص عروق از چند تست تصویربرداری برای اطلاع بیشتر در مورد اندازه و ابعاد و همین طور شکل و محل قرار گیری دقیق آن در شکم استفاده می کند تا بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
و اما تشخیص آنوریسم از طریق مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای پزشکی انجام می‌شود. آنوریسم به معنای بزرگ شدن غیرطبیعی و دیواره‌های یک عروق خونی یا سایر ساختارهای لوله‌ای در بدن است.
بسته به نوع آنوریسم (مثلاً آنوریسم ابهری یا آنوریسم عروق کرونر) و محل آن (مثلاً در مغز، شریان‌های بطنی، ران، شکم و غیره)، روش‌های مختلفی برای تشخیص آن اجرا می‌شود.
روش‌های تشخیصی عبارتند از:

۱- تاریخچه بیماری و افتراق‌گری
پزشک با جمع‌آوری تاریخچه بیماری، علائم و نشانه‌های مربوط به آنوریسم، و افتراق‌گری آن با بیماری‌های دیگر، تشخیص ممکنه‌ی آن را بهبود می‌دهد.

۲- انواع تصویربرداری
استفاده از روش‌های مانند ایکوکاردیوگرافی (ECG)، ایکوآبدومنال (Echocardiography)، CT scan (سی‌تی اسکن)، MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) و آنژیوگرافی (Angiography) می‌تواند به تصویر کشیدن منطقه مورد نظر و تشخیص آنوریسم کمک کند.

بخوانید
نکات مهم قبل از آزمایش

۳- آزمایش‌های خونی
برخی آزمایش‌های خونی مانند آزمایش‌های تخصصی در مورد انعقاد و پلاکت‌ها می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره‌ی وضعیت عروق و آنوریسم‌ها ارائه دهد.

۴- آنژیوگرافی
این روش تصویربرداری تخصصی با استفاده از دیجیتال‌سازی اشعه X به کار می‌رود و برای تصویربرداری دقیق‌تر و بررسی اصطکاک‌ها و ترک‌های عروق مناسب است.
معمولاً ترکیبی از این روش‌ها برای تشخیص و ارزیابی آنوریسم‌ها استفاده می‌شود.
اگر شما نگران وجود آنوریسم هستید یا علائم مرتبط با آن دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی و معاینه‌ی دقیق‌تری انجام شود و در صورت لزوم، تشخیص و درمان مناسب به شما تعیین گردد.

درمان انوریسم شکمی

درمان آنوریسم شکمی (آنوریسم شکمی ابهری) بستگی به اندازه و شدت آنوریسم، وضعیت عمومی بیمار و عوامل دیگری دارد که توسط پزشک معالج مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
درمان‌های آنوریسم شکمی عبارتند از:

۱- مشاهده و نظارت
اگر آنوریسم کوچک است و نشانه‌های ترشح خون یا بزرگ شدن سریع ندارد، پزشک ممکن است توصیه کند فقط آن را مشاهده کنید و با تست‌ها و معاینات دوره‌ای نظارت کنید.

۲- مصرف داروها
در برخی موارد، مصرف داروهایی مانند بتابلوکرها ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند و خطر شکستن آنوریسم را کاهش دهد.

۳- جراحی
اگر آنوریسم بزرگتر از حد معمول است یا خطر شکستن آن زیاد است، جراحی ممکن است برای تعویض بخش بزرگ شده عروق با استفاده از یک پروتز (graft) یا برای ترمیم آنوریسم انجام شود.

۴- جراحی اندوواسکولار
این روش جراحی کم‌تهاجم، با استفاده از سرنگ‌ها و دستگاه‌های کوچک راهی به داخل عروق بدون نیاز به برش‌های بزرگ، برای تعمیر آنوریسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تصمیم‌گیری درباره نوع درمان بستگی به شدت آنوریسم، وضعیت عمومی بیمار، و همچنین نظر پزشک معالج دارد.
بنابراین، بهتر است با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی مناسب و پیش‌بینی نتایج آنوریسم شکمی خود صحبت کنید.
و اما لازم است بدانید که اگر مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی هستید و یا تحت درمان آنوریسم قرار گرفته اید، باید حتما به موارد زیر  توجه کنید تا مشکلات بیش تری ایجاد نشود.

بخوانید
ویزیت پزشک

درمان انوریسم شکمی
از جمله این موارد شامل:

۱- مورد اول ترک سیگار است که باید مصرف به طور کامل قطع شود.

۲- درمان کلسترول بالا مورد دوم است که اگرچربی و کلسترل بالایی دارید حتما دارو مصرف کنید و آن را درمان کنید.

۳- مورد سوم نیز کنترل فشار خون بالا و دیابت است که این موارد هم باید طبق نظر پزشک دارو مصرف شود و زیر نظر پزشک درمان انجام شود.

۴- موردبعدی اهمیت به سلامتی است که بهتر است ورزش را به طور منظم انجام دهید و رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشید تا اعضای بدنتان هم در سلامت کامل قرار بگیرند و همین طور وزنی مناسب داشته باشید چرا که در این بیماری چاقی می تواند شرایط را بدتر کند.

۵- به طور کامل استرس و عصبانیت را از خودتان دور کنید تا بتوانید زندگی بهتری هم در شرایط سالم بودن داشته باشید. سالم زیستی می تواند در هر شرایطی تاثیر گذار باشد. حتما به این موارد دقت کافی داشته باشید و رعایت کنید تا همیشه بدنی سالم داشته باشید.
و اما لازم به ذکر است که این بیماری در مردان نیز چهار برابر شایع تر است و بیش تر مبتلا می شود به خصوص افرادی که  بالای ۴۸ سال هستند تاثیر بیش تری دارد.
این مورد را هم بدانید که آنوریسم از نظر اندازه متفاوت است و پیش بینی اینکه آیا بیش تر می‌‌‌‌شوند یا نه سخت است اگا در برخی شرایط توسط متخصصان قابل تشخیص خواهد بود و اگر متوجه هر یک از علائمی شدید که به طور ناگهانی یا شدید ظاهر می‌شوند سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی های لازم درمان سریع تر آغاز شود.
در نهایت در موارد خاصی هم پیش می آید که نبض شکمی را حس می کنید که این شرایط در خصوص زمانی است که باردار هستید و یا غذاهای سنگین میل می کنید می‌توانند موجب احساس وجود نبض در شکم شوند و در این شرایط اصلا نگران نباشید چرا که برطرف می شود و نشانه ی خطرناکی نخواهد بود اما اگر با درد همراه باشد و به طور مدام باشد در این مورد حتما یا پزشک در ارتباط باشید.